Dopravní podnik nasadil elektrobus SOR do běžného provozu

02.09.2015 13:00

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) dnes uvedl do provozu s cestujícími elektrobus SOR EBN 11, který je součástí dlouhodobého ověřovacího provozu tohoto druhu vozidla.

Dopravní podnik nasadil elektrobus SOR do běžného provozu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Centrální dispečink městské dopravy

Roční projekt, na kterém DPP spolupracuje se společnostmi SOR Libchavy, s. r. o., a Celelec, a. s., mimo testování vozidla v plnohodnotném provozu, slouží také jako zdroj dat a zkušeností pro podobné projekty v dalších evropských městech.

Nový elektrobus bude testován na různých autobusových linkách provozovaných DPP. Cílem je maximálně přiblížit provoz elektrobusu podmínkám běžným pro autobusové linky využívající vozidla s konvenčním pohonem. Cestující se s novým elektrobusem v první fázi setkají především na pravidelných autobusových linkách č. 213 a č. 188. Kapacita vozidla je plně srovnatelná se standardními autobusy na těchto linkách.

„Elektromobilita v dopravě nabývá stále většího významu. Uvedení nového elektrobusu do plného testovacího provozu je v souladu s naší strategií zavádět ekologičtější způsoby dopravy do metropole. Věřím, že testovací období bude úspěšné, a vozidla s nulovými emisemi se stanou pevnou součástí pražské MHD,“ uvedl náměstek pražské primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Snižování emisí autobusové dopravy je jedním z klíčových strategických cílů DPP a projekt dlouhodobého testování bezemisního elektrobusu standardní velikosti je důležitou iniciativou k jeho naplňování. Data z provozu elektrobusu navíc poslouží mezinárodním projektům, které se zabývají analýzou využití elektromobility ve veřejné dopravě.

„Ověřovací provoz plánujeme na období jednoho roku, přičemž užívání vozidla bude poté možné případně prodloužit. Před nasazením do běžného provozu byly provedeny technické zkoušky nabíjecí soustavy a elektrobus jezdil na vybraných linkách bez cestujících,“ dodal generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš.
   
Pro zajištění potřebného denního dojezdu je elektrobus nabíjen nejen v noci, ale také během provozních přestávek v obratišti Želivského. Průběžné denní nabíjení probíhá pomocí dvoupólového pantografového sběrače na střeše vozidla z krátkého úseku speciálně vybudované trolejbusové troleje. Nabíjecí úsek je napájen z přilehlého úseku tramvajové sítě a je zabezpečen pomocí stacionárního galvanického oddělovacího zařízení. Nutno zdůraznit, že tento elektrobus je plně elektrický, včetně vytápění vozidla. Řada jiných elektrobusů má vytápění nadále naftové, případně plynové, čímž je emisní efekt zpochybněn.

Společnost SOR Libchavy, s.r.o. se zabývá vývojem a výrobou elektrobusů již od roku 2010. Do dnešního dne bylo vyrobeno a uvedeno do provozu 19 ks elektrobusů. Prototyp vozidla SOR EBN 11 se poprvé představil na výstavách v německém Hannoveru a polských Kielcích. Prodlouženou verzí městského elektrobusu vychází společnost SOR Libchavy, s.r.o. vstříc aktuální poptávce dopravních podniků zajišťujících veřejnou přepravu osob, a to po vozidlech na bateriový pohon srovnatelných s běžným 12 m vozidlem na naftový pohon. Celková obsaditelnost vozidla je 93 cestujících (z toho 23 + 6 míst je určeno pro sedící), čímž je srovnatelný s klasickým autobusem MHD. Maximální rychlost vozidla je 80 km/hod. Dodavatelem elektrovýzbroje pro elektrobusy SOR typové řady EBN je společnost Cegelec, a.s.

Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost

Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 148 autobusových linek, dále 22 denních a 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 1. 2015 bylo ve vlastnictví společnosti 1 194 autobusů, 922 tramvajových vozů a 730 vozidel metra. Společnost ročně přepraví více než miliardu osob a ujede cca 167 000 000 kilometrů. Podnik má k 1. 1. 2015 celkem 10 799 zaměstnanců, z toho 4 191 tvoří řidiči MHD. Jediným akcionářem Dopravního podniku je hlavní město Praha, množství dopravních spojů a zadání pro jízdní řády v Praze určuje společnost ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy). Více informací o Dopravním podniku naleznete rovněž na http://www.dpp.cz.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Fine Gusto Nature: Sušené maso z Česka putuje do několika armád Evropy, ale i na Ukrajinu

11:11 Fine Gusto Nature: Sušené maso z Česka putuje do několika armád Evropy, ale i na Ukrajinu

Český výrobce sušeného masa Fine Gusto Nature je jedním z největších producentů sušeného masa ve stř…