Drážní úřad neschválí použití lan, jež budou starší deseti let

16.05.2019 13:46

Informace o podmínkách pro položení použitých lan v případě výstavby starších přenesených lanových drah

Drážní úřad neschválí použití lan, jež budou starší deseti let
Foto: Drážní úřad
Popisek: Drážní úřad

Problematika pokládání použitých lan na lanových dráhách a požadavků na ně kladených je upravena  v§ 73a vyhlášky č. 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební a technický řád drah, ve znění pozdějších předpisů, kde:

  • v odst. 1 je definice „použitého ocelového lana“,
  • v odst. 2 je stanovena povinnost doložení původní dokumentace a záznamů o vizuálních kontrolách, nedestruktivních kontrolách a tahové zkoušce zkratky, dále pak je zde stanoveno přípustné zatížení použitého lana a přípustné snížení průměru použitého lana,
  • v odst. 3 je stanoveno připuštění pouze jednoho zápletu při položení použitého lana,
  • v odst. 4 je stanoveno, kdy se považují podmínky pro opětovné použití lana za splněné, a to odkazem na splnění podrobnějších technických požadavků harmonizované technické normy, která je tímto zezávazněna.

„Technické podmínky pro opětovné použití lan se považují za splněné, postupuje-li se ve shodě sharmonizovanou technickou normou upravující bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy nebo jejich části, která obsahuje podrobnější technické požadavky.“ Touto harmonizovanou technickou normouje norma ČSN EN 12927-7 Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy–Lana-Část 7: Kontrola, oprava a údržba, kde v ustanovení čl. 8 „Opětovné použití lana“ jsou stanoveny bližší technické požadavky pro opětovné použití lana. Je zde mimo jiné stanoven požadavek, že:

  • lano nebo jeho části byly používány v provozu méně než 10 let, nebyly ještě opravovány mimo upravení zápletu a nebyly vystaveny závažným místním nebo všeobecným nehodám,
  • lano musí být před opětovným položením elektro-magneticky přezkoušeno (provedena nedestruktivní kontrola),
  • lano bylo demontováno ze zařízení v souladu s EN 12927-5, za účelem zajištění vhodných podmínek musí být popsány vhodné postupy pro demontáž, skladování, dopravu a odvíjení lana, zaručující jeho dokonalý stav,
  • po položení lana musí být provedena nová defektoskopická kontrola.

Úplný výčet podmínek pro opětovné použití lan je uveden v čl. 8 výše uvedené harmonizované technické normy.

Drážní úřad tímto upozorňuje, že neschválí provozní způsobilost dopravního zařízení lanové dráhy, to znamená, že nevydá příslušný průkaz způsobilosti v případě výstavby starší přenesené lanové dráhy, která již byla provozována v jiné lokalitě, s úmyslem použít stávající dopravní nebo tažná ocelová lana, jenž budou starší deseti let a nebudou-li splněny další výše uvedené podmínky stanovené v § 73a vyhlášky č. 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební a technický řád drah, ve znění pozdějších předpisů, respektive podmínky stanovené včl. 8 ČSN EN 12927-7 Bezpečnostní požadavky na osobní lanové dráhy –Lana -Část 7: Kontrola, oprava a údržba.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP hledá výrobce automatických vlaků a dopravního systému pro linky C a D pražského metra

10:04 DPP hledá výrobce automatických vlaků a dopravního systému pro linky C a D pražského metra

Pro budovanou linku D a automatizaci stávající linky C Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje na…