Finanční a ekonomický institut: V obchodech poměřujeme cenu a výkon

16.12.2015 10:54

Češi rádi nakupují chytře. Tak se dají stručně charakterizovat výsledky ankety, které zpracoval Finanční a ekonomický institut (FAEI). V ní se jen 29 % respondentů přiznalo k tomu, že při nákupu dává přednost značkovému, kvalitnímu zboží.

Finanční a ekonomický institut: V obchodech poměřujeme cenu a výkon
Foto: Finanční a ekonomický institut
Popisek: Finanční a ekonomický institut
reklama

Naproti tomu 14 % účastníků ankety preferuje levné, neznačkové zboží, protože podle nich udělá stejnou službu jako značkové. A naprostá většina respondentů, vyčíslená 57 %, nakupuje podle okolností, nabídky a tak, aby to pro ní bylo co nejvýhodnější.

Z podzimního průzkumu společnosti Kik vyplynulo, že na módě spíše šetříme, než abychom za ni utráceli, a respondenti se přiznali, že jejich skříně obsahují spoustu levného a neznačkového oblečení.

„Téměř každý Čech má ve své skříni minimálně jeden kus oblečení, který nebyl vůbec drahý, ale přesto patří k nejoblíbenějším. Dvě třetiny Čechů myslí, že dokážou oblečení nakupovat chytře,“ charakterizuje Zuzana Procházková ze společnosti Kik schopnost českých zákazníků analyzovat poměr cena/výkon.

Podle průzkumu on-line obchodu Zoot ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd Češi na autorskou módu zapomněli a spíše ji znovu objevují. Zároveň si ale pod takovým pojmem představují kvalitu, originalitu a také jedinečnost, takže ji úplně nezatracují.

Zásadním faktorem, proč takovou módu mnoho lidí nenakupuje, je cena. Ačkoliv má český módní trh roční obrat více než 60 miliard korun, raději nakoupíme mnoho levných věcí než jednu drahou. Lidé mají značkovou autorskou módou předem spojenou s vysokou, až dvojnásobně vyšší sumou, než jsou za výrobek ochotni utratit.

Pokud už uvažují o nákupu nového oblečení, většinou je ani nenapadne přemýšlet o tom, že by si pořídili dražší, ale jedinečný kousek. Dotázaní respondenti uvedli, že kdyby dostali 20 000 Kč na útratu, místo investování do autorské módy by nakoupili oblečení běžných značek.

Podrobnosti najdete na www.faei.cz.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: komerční tisková zpráva
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

dTest: Čím se řídit při výběru hladké mouky? I levná dobře poslouží

22:31 dTest: Čím se řídit při výběru hladké mouky? I levná dobře poslouží

Mouka obvykle patří mezi stálé zásoby každé domácnosti. Spotřebitelská organizace dTest se zaměřila …