HK ČR: Inženýrsky naplánovaná sleva na jízdném může mít pozitivní dopady, ale také může skončit fiaskem

05.04.2018 13:13

Podle Hospodářské komory vládou schválená sleva 75 procent ve vlacích a autobusech pro seniory nad 65 let a studenty má potenciál k tomu, aby se pozitivně promítla na využívání veřejné dopravy, ale i třeba na to, aby si České dráhy na provoz vydělaly, než aby byly v případě nějakých potíží sanovány státem.

HK ČR: Inženýrsky naplánovaná sleva na jízdném může mít pozitivní dopady, ale také může skončit fiaskem
Foto: Archiv
Popisek: Hospodářská komora - logo

Inženýrsky naplánované opatření za 6 mld. korun ročně z peněz daňových poplatníků ale může skončit fiaskem, pokud ze železnice a autobusů vytlačí pasažéry, kteří platí plnou cenu jízdného.

„Jak velký bude pozitivní efekt na využívání veřejné dopravy, je v této chvíli obtížné odhadnout. Při cestách starších studentů do škol nebo při občasných cestách seniorů může dojít k přechodu do veřejné dopravy tam, kde byli dosud zvyklí cestovat osobním autem. Určitě posílí volnočasová doprava, například při různých výletech, dovolené nebo návštěvě příbuzných a známých,“ vysvětluje Emanuel Šíp, předseda Dopravní sekce Hospodářské komory, která zastřešuje české dopravce v železniční, autobusové, lodní i kamionové dopravě.

Zavedení slevy zvýší poptávku cestujících, což se odrazí na příjmech dopravců z jízdného. České dráhy jsou státním podnikem, jediným akcionářem je Česká republika. Podle Hospodářské komory by mohla pobídka k cestování po železnici pro studenty a seniory díky zlepšení výtěžnosti spojů zvýšit příjmy podniku. Podle Hospodářské komory je lepší, aby si ČD na sebe vydělaly, než aby – v případě nějakých potíží v budoucnu – požadovaly po státu z peněz daňových poplatníků finanční injekci.

Na druhé straně nemusí na některých spojích stačit kapacita vlakových souprav či autobusů, a tam se kultura cestování může zhoršit. Novinka má platit už od letošního června, ale zajištění výroby nových autobusů trvá měsíce a nových vlakových souprav mnohdy i několik let. „Dalším problémem je nedostatek řidičů a strojvedoucích. Případné omezení cest se slevou se ponechává na dopravcích, a ti v takovém případě ponesou plnou zátěž neuspokojených žadatelů o slevu,“ vyjmenoval Šíp další problémy, které bude nezbytné vyřešit.

Dopravní sekce Hospodářské komory také apeluje na ministerstvo dopravy, aby připravilo kvalitní systém vykazování a financování uplatňovaných slev tak, aby nenastal problém s kompenzacemi jako v případě zvýšení mezd řidičů autobusů veřejné dopravy. To sice předchozí vláda nařídila a současná vláda v demisi podpořila, ale financování tohoto zvýšení mezd bylo ponecháno na bedrech krajů.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Uzávěrka 10. ročníku soutěže „Vím proč“ se blíží

13:04 ČEZ: Uzávěrka 10. ročníku soutěže „Vím proč“ se blíží

Už jen necelý měsíc mohou žáci základních a středních škol posílat videa do soutěže „Vím proč“ o nej…