„Vedení kraje má zájem, aby konečně skončila válka mezi centrální vládou a krajskými samosprávami. Po sedmi letech pravicových vlád kraje potřebují mít konečně na centrální úrovni vládu, která pro ně bude partnerem, nikoli nepřítelem. Od roku 2006 pravicové vlády premiérů Topolánka a Nečase soustavně útočily na krajské samosprávy a služby, které tyto kraje poskytují občanům. Zároveň pravicové strany opakovaně prokazovaly neschopnost krajské problémy řešit, naopak celou řadu nových komplikací vytvářely,“ řekl náměstek Miloš Petera.
S kritikou bývalých pravicových vlád souhlasí i hejtman Středočeského kraje Josef Řihák, který na mimořádné tiskové konferenci nebyl přítomen z důvodů plnění jiných pracovních povinností. „V uplynulých sedmi letech se v krajích velmi negativně projevila například neschopnost vlád uspokojivě řešit situaci českého zdravotnictví. Dále došlo k zastavení, nebo omezení kofinancování Regionálních operačních programů (ROP). Přitom právě ROP jsou dlouhodobě nejúspěšnější programy, které na rozdíl od centrálních programů, přinášejí do ČR tisíce pracovních míst a stovky miliard korun. Kritická situace nastala i v bezpečnostních sborech, které rovněž postihly škrty a propouštění. A v neposlední řadě na rozpočty krajů velmi tvrdě dopadla takzvaná vládní reforma sociálních služeb, která by ovšem bez pomoci krajů znamenala jejich úplnou likvidaci,“ připomněl hejtman Josef Řihák.
Náměstek hejtmana Miloš Petera dále na tiskové konferenci podrobně hovořil o čtyřech oblastech, v nichž se nejvíce negativně projevil vliv pravicových vlád v uplynulých sedmi letech – v dopravě, v sociální péči, ve zdravotnictví a v růstu nezaměstnanosti. „V oblasti dopravy má Středočeský kraj obrovský deficit v oblasti investic do rekonstrukce silnic II. a III. tříd. Státní fond dopravní infrastruktury, který nám na tyto investice přispívá, nijak nezohlednil rozsah komunikací, které Středočeský kraj spravuje. Je třeba přehodnotit rozpočtové určení daní a přijmout takové legislativní úpravy, které zabrání využívat málo kapacitní krajské silnice pro těžkou tranzitní dopravu,“ zdůraznil náměstek Miloš Petera.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Kr-stredocesky.cz