Hospodářská komora: Nesmyslné požadavky, nedostatečné informace a byrokracie při žádání o pomoc státu

09.04.2020 14:05 | Zprávy

Na nepřesně uváděné požadavky, dlouhé čekání na vyjádření úřadů, složité formuláře a zbytečnou byrokracii si stěžují podnikatelé podávající žádosti o podporu státu zejména v programech COVID I a COVID II. Zároveň žádají vládu o větší podporu podnikatelů po vzoru Německa a Rakouska a alespoň předběžný plán uvolňování obchodu, gastronomických a ubytovacích služeb.

Hospodářská komora: Nesmyslné požadavky, nedostatečné informace a byrokracie při žádání o pomoc státu
Foto: HK ČR
Popisek: Hospodářská komora České republiky

Žadatelé čekají i týdny na odpověď, nemají žádnou zpětnou vazbu, přichází jim pouze standardizovaný e-mail o potvrzení přijetí žádosti. „Za rychlou půjčku na překlenutí těžkého období způsobeného nařízením vlády to tedy rozhodně nepovažuji,“ uvedl prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.

Poukazuje přitom na reálné zkušenosti podnikatelů s programy COVID I a COVID II. Podnikatelé navíc čelí zbytečné administrativě a složitým formulářům žádostí a příloh. „Jakou budou mít relevanci data, která jsou požadována vyplnit na další tři roky dopředu? Pokud někdo potřebuje obratem řešit hotovost na úhradu závazků a mezd, je takové administrativní cvičení postradatelné,“ poznamenal Dlouhý s tím, že podnikatelé teď potřebují jednoduchá řešení, ne byrokracii.

O zamítnutí se žadatelé dozvídají skrze univerzální zdůvodnění s uvedením tří nejčastějších důvodů, a to bez dalšího bližšího vysvětlení. Příklad zasílaného e-mailu: Prostřednictvím naší E-podatelny jsme od Vás obdrželi žádost o poskytnutí záruky COVID II, ale bohužel podanou formálně neúplně nebo na formulářích, které nesplňují podmínky pro podání žádosti, případně žádost nesplňuje programové podmínky. Z těchto důvodů nemůžeme Vaši žádost akceptovat.

Žadatelé si přitom často nejsou pochybení vědomi a na dotaz, kde byla konkrétní chyba, nemají v ČMZRB žádnou bližší odpověď. Přicházejí tak o šanci napravit svou chybu v některém z dalších kol. Žadatelé jsou navíc hodnoceni dle jejich bonity. Dochází tak k vyřazení těch, kteří v současné době negenerují tržby. Stát zároveň stanovil kritérium bezdlužnosti navzdory tomu, že firmy mají během posledních týdnů problém s doložením bezdlužnosti vůči ČSSZ a FÚ.

Podnikatelé také připomněli, že ČMZRB stíhá vyhodnotit asi 100 žádostí v programu COVID I týdně. Tímto tempem by trvalo vyhodnocení žádostí jen v programu COVID I, kterých je přes 3200, déle než půl roku.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Marian Jurečka byl položen dotaz

Předškolní péče

Tvrdíte, že je předškolní péče dostupnější. To je sice částečně pravda, ALE. Myslíte, že je to vaše zásluha? Není to náhodou proto, že se rodí čím dál méně dětí? A pak dostupnější také není pro všechny. Vzniká sice řada soukromých školek, dětské skupiny apod., ale máte ponětí, kolik stojí? Proč na n...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Čtyřprocentní nárůst spotřeby vlivem klimatizací

14:01 ČEZ: Čtyřprocentní nárůst spotřeby vlivem klimatizací

Číslo týdne