Na zahájení sezóny se přišli podívat také ministr obrany Martin Stropnický, velitel Vzdušných sil AČR brigádní generál Libor Štefánik, náčelník Vojenské kanceláře prezidenta republiky brigádní generál Rostislav Pilc a velvyslanec Státu Izrael Gary Koren.
Dva stroje, které spolu soupeřily a vítěz pak psal historii. Tak by se dala stručně charakterizovat společná minulost dvou cvičných proudových letadel, československého L-29 Delfín a polského letounu TS-11 Iskra. V soutěži o společný cvičný letoun států Varšavské smlouvy vyhrál v roce 1961 československý Delfín, který se posléze stal jedním z nejúspěšnějších československých poválečných letadel (více naleznete ZDE). Polská Iskra však i tak šla ve své zemi do výroby, byť celkově vyprodukovaných 424 strojů bylo méně než více než 3 600 sestrojených Delfínů.
Oba stroje se při letošním otevření Leteckého muzea Kbely představily v renovované podobě a u obou se také návštěvníci často zastavovali. V případě Delfína šlo přitom o výjimečný stroj – prototyp s výrobním číslem 2, který stál na počátku celé řady posléze vyrobených letadel a který proto dodnes nese nezvyklé označení XL-29. Renovován byl u společnosti Forte v Mostkovicích.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Ministerstvo obrany