MHMP: Centrum Prahy od července 2022 bez neekologických nákladních aut

24.11.2020 8:24

Rada hlavního města Prahy na dnešním jednání schválila zpřísnění pravidel pro vydávání speciálních souhlasů, které umožňují vjezd do zón zákazu vjezdu nákladních automobilů zahrnujících celé širší centrum města. Od července 2022 se do oblasti dostanou pouze nákladní vozidla splňující minimálně emisní normu EURO 6.

MHMP: Centrum Prahy od července 2022 bez neekologických nákladních aut
Foto: Hans Štembera
Popisek: Budova Nové radnice, sídla pražského magistrátu
reklama

„Nově budou do centra města smět jen ty nejekologičtější nákladní automobily. Plníme tak klimatický závazek a v rámci celosvětového trendu chceme snižovat zátěž centra města a ochránit Pražany před emisemi a hlukem,“ říká Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy.

Cílem rozhodnutí je přispět ke snížení negativního vlivu nákladní dopravy na kvalitu ovzduší v hlavním městě. Výjimku pro vjezd do zón zákazu vjezdu nákladních automobilů o celkové hmotnosti nad 6 t a 3,5 t tak od 1. července 2022 nově získají pouze nákladní vozidla, která splňují emisní normu EURO 6 a vyšší.

Dosud přitom stačilo, aby nákladní automobily splňovaly emisní normu EURO 4. Lze tedy očekávat, že po úpravě pravidel se sníží emise z provozu nezbytně nutné nákladní dopravy v centru Prahy.

Emisní norma EURO 6 se stala pro výrobce závaznou již v roce 2013. Provozovatelé nákladní dopravy by tak neměli mít problémy s nutností pořizovat nová vozidla vzhledem k dostatku času a přirozené ou obnovu jejich vozových parků.

Souhlas k vjezdu nákladních automobilů do zón zákazu vjezdu nákladních vozidel uděluje na základě speciální žádosti odbor pozemních komunikací a drah Magistrátu hlavního města Prahy, a to nejvýše na dobu jednoho roku. Především se jedná o vozidla zajišťující svoz komunálního odpadu, likvidaci havárií inženýrských sítí, přepravu stavebního materiálu nebo třeba zásobování čerstvým pečivem. Úřad vydává i krátkodobé souhlasy, které se nejčastěji udělují pro případy menších montážních a stavebních prací, stěhování nebo například pro zajištění jednorázových kulturních akcí.

Magistrát hlavního města Prahy kvůli zhoršení kvality života obyvatel reguluje nákladní dopravu v centru už od 90. letech minulého století. Nejprve v roce 1993 vznikla zóna zákazu vjezdu nákladních automobilů o celkové hmotnosti nad 6 t, která se nachází na území ohraničeném na severu Vltavou v oblasti Bubenče, na západě ulicí Jugoslávských partyzánů a Městským okruhem, na jihu Jižní spojkou a na východě ulicemi Michelskou, Francouzskou, Italskou a Severojižní magistrálou k Výstavišti.

V návaznosti na toto opatření byla v roce 1999 zřízena i zóna zákazu vjezdu nákladních automobilů nad 3,5 t a autobusů. Její území zahrnuje oblast historického centra Prahy přibližně v rozsahu Pražské památkové rezervace. Zákaz vjezdu nákladních automobilů nad 3,5 t platí v době od pondělí do pátku mezi 8:00 a 18:00, zákaz vjezdu autobusů je bez časového omezení.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Tisková zpráva
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Celní správa: Ústečtí celníci objevili u dálnice nebezpečné chemikálie

22:54 Celní správa: Ústečtí celníci objevili u dálnice nebezpečné chemikálie

Černou skládku nebezpečných chemikálií odhalila zcela náhodně hlídka výkonového zpoplatnění na 65. k…