Metrostav zahájil ražby tunelu v Norsku

15.08.2014 20:21

Ražbu 1565 m dlouhého silničního tunelu Bjornabakkane ve středním Norsku zahájili v těchto dnech raziči Metrostavu.

Metrostav zahájil ražby tunelu v Norsku
Foto: red
Popisek: Metrostav

Ve spolupráci s místní firmou Havnen Anlegg postaví pro norskou obdobu českého Ředitelství silnic a dálnic - úřad Staten Vegvesen - protilavinové zabezpečení silnice v oblasti největšího norského fjordu Sognenfjorden. Stavba by měla být dokončena v září 2016. K získání této zakázky pomohly největší české stavební firmě vedle zkušených razičských týmů a spolupráce s norskou firmou zejména kladné reference z dosavadních skandinávských projektů – dvou silničních tunelů na Islandu a tunelů pro helsinské metro.

Jak uvedl vedoucí projektu Ing. Pavel Bűrgel, podzemní část díla zhotoví metodou Drill&Blast (navrtej a odstřel), která se vzhledem ke stabilnímu granitovém a granodioritovém nadloží ve Skandinávii obvykle používá. Na práce čeští odborníci použijí vlastní speciální techniku, jako je třílafetová vrtací souprava Sandvik DT 1130 SC, stroj na aplikaci stříkaného betonu Meyco Potenza a další zařízení. Vytěžená hornina bude použita k zasypání části břehu jezera Veitastrondvatnet, po níž nově povede úsek silnice. Zbytek využijí stavbaři k vybudování protilavinových valů.Tyto práce provádí  partner ve sdružení. Plocha výrubu tunelu bude zhruba od 69 m2 (profil T8,5) do 45 m2 (profil T5,5). Ve srovnání s dvoupruhovým profilem tunelu Blanka se v Norsku tedy razí tunel zhruba poloviční. Podzemní dílo bude vybaveno jednostrannými zálivy pro odstavení vozidel, boční technickou místností a obratištěm pro hasičské vozy. 

V současné době představují zahraniční zakázky pro Metrostavu necelých dvacet procent celkových tržeb. Vzhledem k tomu, že se v České republice nerazí žádný tunel, jsou práce v zahraničí jedinou možností, jak udržet pohromadě specializované týmy razičů. Několik skupin zkušených pracovníků nyní buduje dva tunely na dálnicích D1 a D3 u našeho východního souseda. Metrostav však stále disponuje dalšími odborníky, kteří získali neocenitelné zkušenosti na výstavbě pražského metra či tunelového komplexu Blanka. Vzhledem k tomu, že na Islandu má firma dceřinou společnost a ve Finsku a Norsku obchodní zastoupení, nemusely by uvedené tunely zůstat osamocenými projekty ve Skandinávii. K vyhledání nových příležitostí směřuje intenzivní marketingová činnost. A obchodní zastoupení Metrostavu v řadě zemí východní Evropy zase sondují možnosti pro uplatnění strojů TBM z pražského metra.

Metrostav a.s.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Vojtěch Munzar byl položen dotaz

věcná diskuze

Dobrý den, máte dojem, že se na půdě Sněmovny odehrává věcná diskuze? Já mám spíš dojem, že koalice ani diskutovat nechce, že si je jistá svou většinou a naopak opozice obstruuje (většinou až moc), aby se zviditelnila. Nějaký smysluplný dialog mezi vládou a opozicí nevidím a myslím, že je chyba na o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo obrany: LOM PRAHA uzavřel dohodu o průmyslové spolupráci v projektu F-35

22:03 Ministerstvo obrany: LOM PRAHA uzavřel dohodu o průmyslové spolupráci v projektu F-35

V pondělí 20. května 2024 byla uzavřena Dohoda o projektu průmyslové spolupráce (ICPA – Industrial C…