Ministerstvo dopravy, Sdružení automobilového průmyslu a Svaz dovozců automobilů společně podepsaly memorandum, které vymezuje hlavní směry dalšího rozvoje autonomní mobility v České republice. Slavnostní podpis proběhl v rámci kulatého stolu „Česko na prahu autonomní mobility“.
„Vymezujeme konkrétní oblasti spolupráce a základní body dalšího rozvoje autonomní mobility v Česku, protože přijetím nové legislativy od ledna 2026 rozvoj této oblasti u nás nekončí. Spíše naopak,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Memorandum se věnuje zajištění podpory výzkumu a vývoje autonomní mobility, vhodných podmínek pro vývoj, testování a provoz automatizovaných a plně automatizovaných vozidel a souvisejících technologií. Současně stanovuje rámec pro podporu aktivit zaměřených na zvyšování povědomí o autonomní mobilitě, souvisejících technologiích a službách. Dále se zaměřuje na podporu technického vzdělávání a zájmu o tento obor. V neposlední řadě má také napomoci vytvoření legislativy, která umožní provoz plně automatizovaných vozidel (SAE úrovně L4 a L5) v běžném silničním provozu na území České republiky, a to v souladu s evropskými i mezinárodními právními předpisy.
Poslední zmiňovaná oblast navazuje na letošní novelu silničního zákona, která od 1. ledna 2026 umožní v České republice provoz automatizovaných vozidel úrovně SAE L3. Díky pokročilým technologiím dokážou tato vozidla jezdit autonomně, tedy bez zásahu řidiče, v určitých situacích – například při popojíždění v kolonách nízkou rychlostí nebo při jízdě na dálnici. Do budoucna se počítá s dalším rozvojem legislativy směrem k vyšším úrovním automatizace, tedy k vozidlům SAE L4 a L5. Tato vozidla budou schopna zcela samostatného provozu bez přítomnosti řidiče.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva