Ministerstvo kultury: Nejednoznačnosti a nejasnosti účetních předpisů nelze dávat k naší tíži

04.04.2016 20:33

Vyjádření ke dnes zveřejněné tiskové zprávě Nejvyššího kontrolního úřadu:

Ministerstvo kultury: Nejednoznačnosti a nejasnosti účetních předpisů nelze dávat k naší tíži
Foto: MK ČR
Popisek: Ministerstvo kultury ČR, logo.

Kontrola byla zaměřena na účetní závěrku, vedení účetnictví a postup při sestavení závěrečného účtu za r. 2014. Nebylo zjištěno žádné porušení rozpočtové kázně.

Z pohledu Ministerstva kultury dopadla předmětná kontrola ve prospěch MK ČR s důrazem na to, že nebyla způsobena žádná finanční ztráta, týkající se finančních prostředků EU a státního rozpočtu. Tím tedy nedošlo k žádnému porušení rozpočtové kázně. Nesprávnosti, uváděné v tiskové zprávě NKÚ, byly způsobeny – jak sám kontrolní úřad konstatoval – nejednoznačností výkladu novelizovaných právních předpisů a českých účetních standardů. V závěrečném účtu za rok 2014 NKÚ tedy žádné závažné nedostatky neodhalil.

Už v průběhu kontroly v roce 2015 Ministerstvo kultury přijímalo příslušná opatření k vedení účetnictví, což je NKÚ jistě známo.

Tato opatření MK ČR přijalo právě proto, aby byly eliminovány možné nedostatky, které by se jinak mohly promítnout do účetnictví dalšího období.

Shrnutí v bodech:

  • Některé části z daného zjištění, např. účetně vykazovaný závazek vůči církvím, mají pouze informativní charakter.
  • Nesprávnosti v účetní závěrce uvedené ve zprávě, tedy refundace spolufinancovaných transferů, byly způsobeny přechodem rezortu na konci roku 2013 od poskytovatele na zprostředkovatele transferů k příjemci, tj. jinými slovy od prosince roku 2013 bylo poskytovatelem prostředků z EU Ministerstvo pro místní rozvoj. Ministerstvo kultury se stalo zprostředkujícím subjektem mezi MMR a příjemcem dotace s tím, že Ministerstvo kultury příjemci dotace poskytovalo spoluúčast ve výši 15 % z prostředků státního rozpočtu. V účetnictví ministerstva jsou všechny transfery zachyceny ve správné výši, pouze nejsou správně zachyceny na příslušných syntetických účtech.
  • V případech, kde NKÚ ve své zprávě shledal nedostatky, šlo většinou o administrativní chybu, která byla metodicky odstraněna novelou předpisů pro účetnictví účinnou od začátku roku 2015. Jak sám uvádí ve zprávě NKÚ „Novely právních předpisů a českých účetních standardů ani pro účetní období 2014 neodstranily nejednoznačnosti a nejasnosti v oblastech, na které NKÚ dlouhodobě upozorňuje.“ Tyto nejednoznačnosti a nejasnosti ustanovení účetních předpisů, způsobující odlišný výklad předpisů, tak nelze dávat k tíži účetní jednotce, tedy MK ČR.
  • Je nutné zdůraznit, že opatření vedoucí k nápravě zjištěných nedostatků bylo provedeno již po proběhlé kontrole daného roku. Lze tedy konstatovat, že v žádném případě nebyla způsobena finanční ztráta Evropské unii ani státnímu rozpočtu.
  • Jak je dále uvedeno v tiskové zprávě, neodhalil NKÚ v závěrečném účtu ministerstva kultury za rok 2014 významné nedostatky a nebylo stanoveno žádné porušení rozpočtové kázně.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Věra Kovářová, MIM byl položen dotaz

věk dožití ve zdraví

Sama zde píšete toto: ,, V roce 2017 byl obvyklý věk dožití ve zdraví u mužů 61 let a u žen 62 let.“ Jak ale tedy vysvětlíte, že vy prosazujete odchod do důchodu déle, a to třeba i o 5 a více let?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český statistický úřad: Doktorandů je nejméně za posledních dvacet let

20:48 Český statistický úřad: Doktorandů je nejméně za posledních dvacet let

Na vysokých školách v Česku se v roce 2023 vzdělávalo 308,6 tisíc studentů, z nichž téměř pětinu tvo…