NDM Sevření časových smyček v Divadle Antonína Dvořáka

27.10.2017 17:46 | Zprávy

Návštěvníci Národního divadla moravskoslezského se mohou od pondělí 30. října těšit na novou výstavu. V Galerii současné malby ve foyeru Divadla Antonína Dvořáka budou k vidění obrazy Markéty Hermanové.

NDM Sevření časových smyček v Divadle Antonína Dvořáka
Foto: ndm.cz
Popisek: Národní divadlo moravskoslezské

Markéta Hermanová (* 1985) na sebe upozornila již během studií v ateliéru malby Františka Kowolowského na ostravské Fakultě umění. Mezi její výrazné studentské opusy v té době určitě patřil cyklus Tělo jako důkaz (2007), v němž se zabývala ženským tělem jako nástrojem a prostředkem pro vyjádření a ukojení sexuální nebo bizarní touhy. Ve svém dalším souboru obrazů nazvaném Týden (2007) zvolila konceptuálněji zaměřené vyjádření, v němž tematizovala malířsky podanou reprezentaci mediální reality – celý týden den po dni malováním úvodních stránek nejmenovaného deníku. V roce 2008 pak následoval cyklus Tsunami, v němž autorka rozvolněným, až téměř barokně cítěným malířským podáním přispěla k ojedinělým pokusům o resuscitaci tématu zátiší v rámci současné malby.

Od zátiší a zpracovávání tělesnosti pak ještě v roce 2008 dospěla k tematice architektury. Začala malovat ostravské scenérie – cyklus Nekropole (2008) – v nichž ji ovšem nešlo o vedutu konkrétního místa, ale o malířský a významový posun. Pohledy na město se v rámci zvolené významové trajektorie rázem staly explicitními nositeli autorčina kritického poselství. Často si proto volila místa odsouzená k brzkému zániku (Hotelový dům Jindřich) nebo k budoucí výrazné proměně (koksovna Karolína). V dalším cyklu se zvolna přesunula k tematizaci genia loci světových metropolí (New York, Moskva, Brusel). Skrze jejich typické architektonické dominanty nebo charakteristické znaky těchto rozsáhlých městských aglomerací se pokoušela o vtipnou a vypointovanou glosu o jejich fungování, ale také o jejich mediálním či virtuálním „vygooglovaném“ obrazu.

V letech 2012–2013 se od tematiky městských scenérií obrátila někam úplně jinam – v cyklu Přátelé spojila jednotlivé realizace motivem monumentálně působících lebek, jejichž tvar a povrch variovala přidáním a dokomponováním rozličných motivů a měnícím se malířským rukopisem. Jejím prozatím posledním cyklem (2016) je série obrazů, v níž pracuje s motivem hor a velehor, jež opět pojímá svým typickým způsobem – na půdorysu malířsky velmi umně provedených pláten pracuje se změnou měřítka, poetizací a významovým posunem tak, aby na povrch vyplulo hlavní téma jejího malířského úsilí – totiž snaha ukázat svět jako poetický prostor, v němž lze objevovat nečekané motivy, překvapivé situace a nové významové konstelace.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Zastrojování platů

Na jaké částce by podle vás měly být platy politiků zastropovány nebo na co by měly být navázány? A řeší něco zmrazení platů, když dřív nebo později dojde k rozmrazení?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Správa železnic: Budoucí tunel mezi Dejvicemi a Veleslavínem získal zelené razítko EIA

7:16 Správa železnic: Budoucí tunel mezi Dejvicemi a Veleslavínem získal zelené razítko EIA

Klíčová část projektu Praha – Letiště – Kladno se může posunout do další fáze příprav. Ministerstvo …