Nadace ČEZ: Unikátní parní lokomotiva jezdí v Mladějově i díky Nadaci

17.06.2022 22:33 | Komerční článek

Historická úzkorozchodná parní železnice vedoucí z Mladějova k dolům na Hřebči se dočkala renovace a zprovoznění parní lokomotivy č. 5 z lokomotivky Krauss-Linz, která je největší a nejtěžší parní lokomotivou na rozchodu 600 mm ve střední Evropě. Trať, po které jezdí, je situovaná v romantickém terénu a měří 11 kilometrů. Nadace ČEZ renovaci podpořila částkou 117 tisíc korun.

Nadace ČEZ: Unikátní parní lokomotiva jezdí v Mladějově i díky Nadaci
Foto: Nadace ČEZ
Popisek: Nadace ČEZ

Lokomotiva je jediným exemplářem svého typu na světě a je také unikátní nepříliš obvyklým konstrukčním řešením s jednonápravovým podpůrným tendrem. Lokomotiva se v dílnách Mladějovské dráhy pod rukami dobrovolníků podrobila tříleté náročné generální opravě. Podařilo se opravit hlavní celky jako kotel a hlavní rám a vyměnit nebo opravit opotřebované součásti. Slavnostní jízdou se dnes lokomotiva stala provozuschopnou a bude provozována jako jedna z výletních vlaků pro širokou veřejnost na trati Mladějovské průmyslové dráhy.

„Bohužel po více než 90 letech od vyrobení byly vybrané části lokomotivy v nevyhovujícím stavu, především prorezivělý tendr s budkou obsluhy a opotřebením zničený sklopný rošt topeniště. Tyto části jsme museli vyrobit zcela znovu, rošt jsme odlili ze speciální žáruvzdorné oceli, kabinu a tendr lokomotivy jsme zrekonstruovali dle předlohy,“ vysvětluje s nadšením Vít Opočenský.

„Díky podpoře Nadace ČEZ jsme mohli dokončit generální opravu lokomotivy. Naši dobrovolníci si poradili i s výrobou a renovací spousty dílů a povedlo se jim lokomotivu kompletně zrenovovat a zprovoznit do této podoby,“ pochvaluje si Martin Janata. Krásná příroda a unikátní lokomotiva láká k výletům nejen tuzemské, ale i zahraniční návštěvníky. Mladějovská dráha je atraktivním cílem výletů již 25 let. Technická památka je 11 km dlouhá průmyslová úzkokolejka, která spojuje bývalý důlní areál Hřebeč a šamotový závod v Mladějově. Spolek Mladějovská průmyslová dráha je dobrovolným sdružením zájemců o železniční provoz, techniku i historii, kteří se ve svém volném čase a bez nároků na odměnu podílejí na opravách trati a vozidel. Mimo parní lokomotivy č. 5 provozují ještě dvě parní lokomotivy - č. 1 z roku 1920 a BS80 z roku 1951, které byly v dílnách Mladějovské dráhy úspěšně podrobeny generálním opravám již v minulosti.

Trať je unikátní technická památka a každoročně přiláká několik tisíc návštěvníků. Postavena byla na sklonku první světové války, kdy sloužila k přepravě lupku, šamotu a místního uhlí. Jde o jeden z nejatraktivnějších turistických cílů regionu.

Nadaci ČEZ založila energetická společnost ČEZ v roce 2002, aby zastřešila svou dárcovskou činnost. Nadace ČEZ podporuje několika grantovými programy sociální, kulturní a sportovní projekty a aktivně spolupracuje s regiony. Výší rozdělených příspěvků se řadí ke špičce nadací v České republice. Více informací ZDE.

Redakci PL můžete podpořit i zakoupením předplatného. Předplatitelům nezobrazujeme reklamy.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: komerční tisková zpráva

aktivistická politika STAN

To jste zhodnotil přesně, i já jsem z vývoje hnutí jako její (nyní už bývalý) volič zklamaný. Čím ale mslíte, že to je, že se tak odchílila od svých kořenů? Je za tím nové vedení?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Lesy ČR: Příprava projektu česko-saského lesoparku a singletrailů

22:11 Lesy ČR: Příprava projektu česko-saského lesoparku a singletrailů

Prohlášení o záměru rozvoje přeshraničního lesoparku s trasami pro horská kola mezi severočeskou Dol…