Národní muzeum připravilo pro obdivovatele Antonína Dvořáka zajímavý přednáškový cyklus

28.10.2017 10:37

Národní muzeum připravilo v Muzeu Antonína Dvořáka na měsíc listopad 2017 nový přednáškový cyklus k výstavě Antonín Dvořák a zbožnost, která představuje skladatele jako hluboce věřícího člověka.

Národní muzeum připravilo pro obdivovatele Antonína Dvořáka zajímavý přednáškový cyklus
Foto: Národní muzeum
Popisek: Národní muzeum

Přednášky předních dvořákovských muzikologů zájemcům přiblíží Dvořákova oratoria Stabat Mater a Svatá Ludmila nebo Mši D dur „Lužanskou“. Při této příležitosti budou výjimečně k vidění také originální rukopisy těchto skladeb. Vstupné na přednášky je 30 Kč.

Oratorium Svatá Ludmila: Vznik, podstata a osudy jednoho z největších děl Antonína Dvořáka
2. 11. 2017, 17.30 hod.

Oratorium Svatá Ludmila je jedno z Dvořákových nejrozsáhlejších děl (kromě oper), které obsahuje obrovský poklad překrásné hudby přesvědčivě a podmanivě líčící příběh o příchodu křesťanství do Čech. I když většinu svých „vlasteneckých“ děl vytvořil Dvořák na základě cizího podnětu, v tomto případě zvolil český námět sám a požádal básníka Jaroslava Vrchlického, aby napsal libreto. Do komponování vložil obrovské úsilí a intenzivně pracoval s Vrchlickým na své představě libreta. Premiéra vzbudila u mnoha posluchačů velké nadšení, nicméně i díky nešťastné shodě okolností se časem v Anglii ustálil názor, že v „Ludmile“ Dvořák selhal. Dlouhodobě k tomu přispěl i mýtus, že z Dvořákovy tvorby jsou nejvýznamnější díla instrumentální.

Přednáší: David Beveridge
Vstupné: 30 Kč

Dvořákova „Lužanská“ známá i neznámá
9. 11. 2017, 17.30 hod.

Zachovalo se několik dokumentů, které slouží jako svědectví dlouhodobého tvůrčího procesu jednoho z nejzajímavějších a nejkrásnějších děl Antonína Dvořáka – Mše D dur, nazývané též „Lužanská“. Většina rukopisů k „Lužanské“ zůstává neznámá nejen milovníkům Dvořákovy tvorby, ale i profesionálním hudebníkům. Cílem přednášky je proto mapovat a stručně hodnotit tyto prameny, které nám jako celek umožňují alespoň částečně sledovat myšlenky skladatele a zároveň prezentovat verzi „Lužanské“ mše s doprovodem varhan, violoncell a kontrabasů. Novodobou světovou premiéru této verze dirigoval Haig Utidjian v Kolíně nad Rýnem v roce 2014 a nyní připravuje kritickou edici k vydání.

Přednáší: Haig Utidjian
Vstupné: 30 Kč

Ke vzniku Dvořákova oratoria Stabat Mater
22. 11. 2017, 17.30 hod.

Na mezinárodní konferenci o Dvořákově díle konané v Národním muzeu roku 2004 přednesla Markéta Hallová příspěvek o první verzi Dvořákova oratoria Stabat Mater, která zůstala do té doby nepovšimnuta odborníky od Dvořákových dob v rodině jeho přátel Hušpauerových-Baborovských v Příbrami (později v Brně). Tato verze pro sólisty, sbor a klavír (datovaná 19. 2. – 7. 5. 1876) obsahovala sedm částí a skladatel ji zaslal jako přílohu své žádosti o stipendium do Vídně. Definitivní, obecně známou orchestrální verzi vytvořil Dvořák v následujícím roce (říjen až 13. listopad 1877), přičemž oratorium rozšířil o další tři části. Na letošním prologu festivalu Dvořákova Praha zazněla v Kroměříži tato dlouho neznámá klavírní verze vůbec poprvé v České republice, přičemž
v zahraničí byla provedena jako zajímavé dvořákovské novum již vícekrát. Přednáška bude doplněna nahrávkami a obrazovými doklady a bude se zabývat srovnáním prvé verze s konečným zněním
a celkovou genezí tohoto významného Dvořákova díla.

Přednáší: Markéta Hallová
Vstupné: 30 Kč

Raná historie provozování Dvořákovy duchovní kantáty Stabat Mater
30. 11. 2017, 17.30 hod.

Dvořákova duchovní kantáta Stabat Mater byla prováděna jak v koncertních síních, tak v kostelích. Jednotlivé produkce se velmi lišily počtem i kvalitou provozovacích sil, také publikem, společenskou funkcí a dalšími specifickými okolnostmi. Je na místě se proto ptát, jaké představy měl o provozování tohoto díla sám skladatel. Nejčastěji se Stabat Mater za Dvořákova života provádělo v koncertních síních, počínaje premiérou (Praha 1880). Zcela ohromen byl skladatel anglickými provedeními, při nichž dílo zaznívalo nejen ve velkolepých koncertních nebo chrámových prostorách, ale také v mimořádně velkém sborovém i orchestrálním obsazení. Mocným dojmem na skladatele však zapůsobilo i provedení v mnohem skromnějších podmínkách – v kostele a bez orchestru. I toto vypovídá o charakteru díla, o jeho niternosti a neokázalosti.

Přednáší: Jan Kachlík
Vstupné: 30 Kč

Přednášky jsou v českém jazyce.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Tisková zpráva

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Národní památkový ústav: Brtnice se stala Historickým městem roku 2018

20:28 Národní památkový ústav: Brtnice se stala Historickým městem roku 2018

Na Pražském hradě se konalo slavnostní setkání u příležitosti Mezinárodního dne památek a sídel, při…