Národní technické muzeum a Praha 7 plánují záchranu kolotoče na Letné

24.12.2014 8:15

Na hraně Letenských sadů před Národním technickým muzeem stojí nejstarší dochovaný podlahový kolotoč v Evropě (1). V roce 2004 tuto památku v kritickém stavu získalo Národní technické muzeum, které provedlo nejnutnější záchranné práce (2).

Národní technické muzeum a Praha 7 plánují záchranu kolotoče na Letné
Foto: wikipedia
Popisek: Národní technické muzeum.

V nejbližší době plánuje NTM opravu stavební části, která však nestačí ke zprovoznění kolotoče (3). Proto ve spolupráci MČ Praha 7, NTM a dalších blízkých institucí vznikl plán, jak obnovit zbývající prvky a v brzké době uvést kolotoč opět do pohybu.

Kolotoč byl postaven v roce 1892 a až do 90. let 20. století sloužil k zábavě Pražanů. V roce 2004 získalo kolotoč v kritickém stavu Národní technické muzeum, které od té doby usiluje o jeho rekonstrukci.

„Snad každý Pražan jezdil v dětství na kolotoči. Je malým zázrakem, že se na Letné takto unikátní kolotoč v původní podobě dochoval. Přál bych si, aby opět mohl sloužit všem obyvatelům Prahy jako vzpomínka na radostné dětství. Hodlám udělat vše pro to, aby se kolotoč v brzké době otevřel,“ říká starosta Prahy 7 Jan Čižinský.

V roce 2015 plánuje Národní technické muzeum rekonstrukci stavebních částí kolotoče. Kvůli nedostatku financí však hrozí, že nebude opraven interiér kolotoče, a ten proto nebude moci být zprovozněn. Z podnětu starosty městské části Praha 7 Jana Čižinského ve spolupráci s Národním technickým muzeem a za účasti dalších blízkých organizací vznikla iniciativa za brzké zprovoznění kolotoče na Letné.

K této iniciativě se na tiskové konferenci, která se uskutečnila v pondělí 22. prosince 2014, přihlásili také přítomní zástupci hlavního města Prahy a Ministerstva zemědělství.

Tiskové konference se zúčastnil generální ředitel Národního technického muzea Karel Ksandr, starosta Prahy 7 Jan Čižinský, radní hl. m. Prahy pro oblast kultury a památkové péče Jan Wolf, předsedkyně kulturního výboru Zastupitelstva hl. m. Prahy Eliška Kaplický Fuchsová a vedoucí tiskového oddělení Ministerstva zemědělství Radek Melichar. Společně deklarovali svůj závazek podpořit obnovu celkem pěti koní, které tvoří dominantní prvky kolotoče. Pro rekonstrukci zbývajících koní se nyní budou hledat další partneři z veřejného i soukromého sektoru.

Iniciativu za brzké zprovoznění kolotoče na Letné může podpořit každý, komu záleží na osudu této památky, prostřednictvím transparentního účtu:
1079304750207/0100

Kolotoč dosud tvoří původní novorenesanční dřevěný pavilon s půdorysem pravidelného dvanáctiúhelníku o rozpětí 12 metrů, trámovou konstrukcí s prkennými výplněmi, jehlanovou střechou s dvanácti valbami zakončenou lucernou ve výši 7,7 metru. Střecha byla původně kryta plechem a v úžlabích se nacházely chrliče. Zátěž střechy je přenášena především na obvodové stěny, aby nebyl přetěžován čep hřídele kolotoče. Obvodové stěny jsou na podezdívkách vysoké 4,5 metru, na styčných hranách je tvoří trojice dřevěných sloupků, z nichž krajní nesou půlkruhové oblouky nad vstupy. Nad těmito oblouky se nacházejí vlysy s vyřezávanými ornamenty. Po přesunu kolotoče na Letnou bylo všech 12 oblouků ještě doplněno železnými vysouvacími roletami.

Kolotoč obsahuje vycpaniny 20 koní různých velikostí potažené pravou koňskou kůží bez spojů, plněné slámou, se skleněnýma očima. Původní sedla a uzdění se dochovala u čtyř koní: Poly, Flora, Blesk a Šemík. Čtyři lavice byly pravděpodobně ve 30. letech nahrazeny čtyřmi autíčky, z nichž dvě jsou dřevěná a dvě plechová. Sloup středové točny je vyzdoben původními třemi rytíři v brnění z papírmaše natřenými stříbřenkou.

Akce nutné pro rekonstrukci a opětovné zprovoznění kolotoče:

1. statické zabezpečení a konzervace točny kolotoče
2. výměna pohonné jednotky
3. oprava podlah
4. stavební úpravy okolního terénu
5. osazení bezpečnostních prvků ovládání kolotoče
6. konzervace vnitřních dřevěných povrchů stavby
7. restaurování a konzervace vnějšího pláště stavby
8. výměna elektrického osvětlení
9. restaurování konzervace kolotočových atrakcí
10. restaurování a konzervace historických dekorací

Podrobnosti:

1) Kolotoč nechal postavit Josef Nebeský před více než sto lety. Nejprve stál v letech 1892 - 1894 na Královských Vinohradech. Vzhledem k velikosti koní kolotoč sloužil k pobavení dětí i dospělých. V roce 1894 byl Josefem Nebeským přenesen na Letnou a umístěn na jedno z jejích nejrušnějších míst. Z jedné strany tudy vedla komunikační tepna ze Starého města přes Eliščin (dnes Štefánikův) most a po vodní lanové dráze a na druhou stranu pokračovala první pražská elektrická dráha, postavená Františkem Křižíkem k Zemské jubilejní výstavě v roce 1891. Více na http://www.ntm.cz/info/letensky-kolotoc/historie

2) Národní technické muzeum získalo kolotoč do svých sbírek v roce 2004 v kritickém stavu, který vyžadoval urychlený zásah, neboť hrozilo, že tato unikátní technická památka bude nenávratně zničena. Nejnutnější zásahy financovalo Ministerstvo kultury a městská část Praha 7, nicméně na celkové nutné opravy, jejichž náklady přesahují částku 7 milionů korun, muzeum nemá dostatek finančních prostředků. Více na http://www.ntm.cz/info/letensky-kolotoc/soucasnost

3) Kolotoč projde rozsáhlou rekonstrukcí, jejímž cílem není pouze jeho památková obnova a zakonzervování, ale i jeho otevření a plné zprovoznění pro veřejnost. Všem, kteří si kolotoč pamatují v provozu, ale i všem novým zájemcům se tak naskytne unikátní možnost využít historické technické atrakce opět k zábavě a odpočinku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP hledá výrobce automatických vlaků a dopravního systému pro linky C a D pražského metra

10:04 DPP hledá výrobce automatických vlaků a dopravního systému pro linky C a D pražského metra

Pro budovanou linku D a automatizaci stávající linky C Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje na…