OS KOVO: Ochranu před nejistou budoucností hledají Jihočeši u odborů

23.11.2020 17:56

Zájem o členství v odborech na jihu Čech už několik měsíců roste. Důvodem jsou obavy z budoucnosti, především z dopadů koronavirové pandemie na ekonomiku a s tím související nezaměstnanosti. Lidé očekávají, že pod ochranou odborů se jim bude „dýchat“ lépe.

OS KOVO: Ochranu před nejistou budoucností hledají Jihočeši u odborů
Foto: oskovo.cz
Popisek: Odborový svaz Kovo - logo

„Z lidí jsou cítit rostoucí obavy. Nikdo netuší, co příští měsíce přinesou a samozřejmě hledají nějakou jistotu, zastání, prostě pevný bod v této extrémně turbulentní době. Už na jaře jsme byli zahrnuti neuvěřitelným množstvím pracovně-právních dotazů. A zájem se dále stupňuje,“ uvedla vedoucí jihočeského Regionálního pracoviště Odborového svazu KOVO (OS KOVO) Pavlína Jirková.

Pracovníci RP v této souvislosti zaznamenali, že nejvíce ohrožení se lidé cítí ve firmách bez odborového zázemí. Oproti tomu zaměstnanci firem s funkční odborovou organizací „v zádech“, zůstávají vcelku klidní. „A to i ti, kteří nejsou našimi členy, neboť ví, že tam, kde KOVO působí, základní odborová organizace kolektivně vyjednává za všechny zaměstnance bez výjimky. Prostě se s našimi členy takříkajíc svezou, aniž by ovšem sami vyjednávací pozici odborů jakkoli posílili,“ poznamenala Jirková.

Významně tak v jižních Čechách roste zájem o založení takzvaného „seskupení členů“. To totiž dle stanov OS KOVO umožňuje vznik odborové organizace anonymně a kolektivní vyjednávání bez toho, že by zaměstnavatel mohl členy odborů mezi svými zaměstnanci identifikovat. Anonymita je chrání před případnými represemi ze strany zaměstnavatele.

„V současné době v regionu zastupujeme celkem deset seskupení členů, z nichž to zatím poslední, vzniklo v září v českovelenické Magna Cartech. Se zaměstnanci dalších dvou firem založení seskupení členů aktuálně připravujeme,“ doplnila Jirková. Již existující kovácká seskupení nyní na jihu Čech působí ve fimách Schwan Cosmetics CR, A. Pöttinger, COGEBI, Head Sport, Plaschka, ADVICS MANUFACTURING CZECH, ERT Automotive Bohemia, Yanfeng Czechia Automotive Interior Systems a GPN GmbH – ČR.

Řešením situace často bývá anonymní členství

„Na jedné straně jsou zde rostoucí obavy z důsledků koronavirové krize a na straně druhé přetrvávající strach, v mnoha případech odůvodněný, ze ztráty zaměstnání kvůli odborové angažovanosti. V regionu je stále celá řada poměrně velkých firem, kde se zaměstnanci založit odbory prostě bojí. A to i přesto, že na to mají zákonné právo. Díky seskupení členů zůstávají skryti a s vedením firmy za ně vyjednávají profesionální specialisté svazu. Anonymní členové přitom mají k dispozici bezplatně veškeré služby OS KOVO stejně, jako ostatní členové. Od uzavírání kolektivních smluv, přes právní servis až po problematiku bezpečnosti práce,“ konstatoval zmocněnec jihočeského sdružení OS KOVO Jan Janoušek.

Anonymní členství a vznik seskupení členů v OS KOVO, umožňuje úprava stanov OS KOVO z roku 1994. Cílem jejího přijetí byla ochrana iniciátorů vzniku odborových organizací i další zakládající členy před výhružkami a postihy ze strany zaměstnavatelů. Mezi ty nejčastější vždy patřil a dodnes patří vyhazov. Minimální počet zakládajících členů jsou tři a před zaměstnavateli zůstávají „skryti“ až do doby, než se sami rozhodnou vystoupit z anonymity. Odborová organizace pak působí ve firmě podle zvláštních právních předpisů. Členy OS KOVO se přitom mohou stát i zaměstnanci firem mimo kovoprůmysl.

Zaměstnavatelé sice dobře vědí, že na vstup do odborů mají zaměstnanci právo ze zákona. Stejně tak jsou si ovšem vědomi toho, že odbory mají následně zákonné právo kontrolovat dodržování zákoníku práce, pravidel bezpečnosti práce a vyjednávat o mzdových a sociálních podmínkách zaměstnanců. To se mnohým nelíbí a snaží se proto vzniku odborů zabránit. V případných sporech ovšem dávají soudy za pravdu odborářům. To, že seskupení členů jsou legitimní formou působení odborů, což se snažila řada zaměstnavatelů zpochybnit, potvrdil v roce 2018 Nejvyšší soud ČR.

„Odbory jsou jedinou organizací, která dokáže účinně hájit zájmy a práva zaměstnanců. Ta jsou často velmi hrubým způsobem pošlapávána. Seskupení členů je tak významným nástrojem řešení podobným situací,“ zdůraznil Janoušek.

Odborový svaz KOVO působí v současné době v 60 převážně strojírenských podnicích na jihu Čech. V regionu má více než pět tisíc členů, což představuje přibližně 24 procent všech zaměstnanců těchto firem. V rámci kolektivního vyjednávání, jehož cílem je dosažení příznivých mzdových, pracovních a sociálních podmínek pro své členy, však KOVO zastupuje všechny zaměstnance.
Mezi firmy, kde působí OS KOVO, patří například Groz-Beckert Czech, Kern-Liebers CR České Budějovice, Jihostroj Velešín, ČZ Strakonice, Robert Bosch České Budějovice, ZVVZ Milevsko, Motor Jikov České Budějovice, Reinfurt Prachatice, Klima CZ Prachatice, Dura Automotive Blatná, Schneider Electric Písek a další.
Odborový svaz KOVO je největší odborovou organizací v ČR. OS KOVO je členem Českomoravské konfederace odborových svazů (ČMKOS) a mezinárodních odborových sdružení IndustriAll Global a IndustriAll Europe.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ředitelství vodních cest: Velká plavidla mohou nově bezpečně přečkat povodeň u modernizovaného ochranného stání u Lovosic na Labi

13:21 Ředitelství vodních cest: Velká plavidla mohou nově bezpečně přečkat povodeň u modernizovaného ochranného stání u Lovosic na Labi

Ředitelství vodních cest ČR uvedlo do plného provozu modernizované ochranné stání pro velká plavidla…