Obrat fairtradových výrobků meziročně stoupl o 80 %

11.05.2014 21:27 | Zprávy

Čeští spotřebitelé nakoupili vloni fairtradové výrobky v hodnotě 174 milionů korun. Maloobchodní obrat se oproti roku 2012 zvýšil o celých 80 %.

Obrat fairtradových výrobků meziročně stoupl o 80 %
Foto: Fairtrade
Popisek: Fairtrade

„Výrobky se známkou Fairtrade jsou pro spotřebitele stále dostupnější. To je rozhodující faktor, který vloni ovlivnil rekordní nárůst spotřeby. Fairtradové produkty jsou dnes k dostání ve většině maloobchodních a kavárenských řetězců. Ukazuje se, že se Češi stále více zasazují svými nákupy o lepší životy pěstitelů a výrobců z tzv. rozvojových zemí,” uvádí Hana Chorváthová z organizace Fairtrade Česko a Slovensko, která pravidelně tato data zveřejňuje.

Příčinou velkého nárůstu oproti předloňskému roku je zájem českých spotřebitelů o kvalitní výrobky luxusnější povahy. Přestože logo Fairtrade není známkou certifikující kvalitu, patří fairtradové produkty ze své povahy (velké procento z nich je bio, případně se při jejich pěstování a zpracování eliminuje používání chemikálií) k výrobkům spíše vyšší kvality. „Spotřebitelé často výrobky kupují, aniž by věděli, že jde o výrobek eticky obchodovaný. V tomto ohledu je potřeba českou společnost dále vzdělávat,“ uvádí Jiří Remr z Institutu evaluací a sociálních analýz a člen správní rady Fairtrade ČS.

Nejoblíbenějším fairtradovým produktem u nás zůstává káva. Té se vloni prodalo 142 tun v hodnotě 100 milionů korun. To odpovídá 14 milionům šálků fairtradové kávy, kterou Češi vypili v loňském roce. Za takovým úspěchem kávy stojí především společnosti Tchibo a Starbucks, které patří k nejvýznamnějším řetězcům kaváren nabízejícím kávu se známkou Fairtrade. Fairtradová káva se praží také přímo v ČR. První českou pražírnou kávy se známkou Fairtrade je firma Mamacoffee, dalšími trutnovská pražírna Volkafé a středočeská Fair&Bio.

Po kávě (57 % z celkového obratu) následují výrobky z fairtradové bavlny (23 %), které jsou k dostání především v řetězci Marks&Spencer. Vloni za ně Češi utratili 40 milionů korun. Džemy, zmrzliny a sušenky (celkem 7 %), čokoláda a kakao (5 %), čaj (2 %)  a kosmetika (3 %) patří mezi další významné skupiny fairtradových výrobků. Postupně se k nám dostávají i banány, které je možné nakoupit zatím jen online. Jiné čerstvé ovoce ani řezané květiny zatím nejsou na našem trhu k dostání.

„Kromě minimální ceny, která je pěstitelům vyplácena, dostává každá organizace farmářů za prodanou úrodu tzv. fairtradovou prémii. Pouze na té vloni zaplatili Češi pěstitelům kávy 1 500 000 korun, které slouží k investicím do rozvoje komunit a o jejím využití si demokraticky rozhodují přímo sami pěstitelé. 25 % prémie je však vždy použito na zvyšování produktivity a kvality kávy,“ vysvětluje Hana Chorváthová z Fairtrade ČS.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Eva Decroix, Ph.D., MBA byl položen dotaz

Ekonomika

Když se pyšníte tím, jak díky vám roste naše ekonomika, jak vysvětlíte, že to nepociťuje většina z nás, a že naše mzdy nerostou nebo jen minimálně, a že se naše životní úroveň propadá?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Liberální institut: Výzva k deregulaci a posílení konkurenceschopnosti

16:13 Liberální institut: Výzva k deregulaci a posílení konkurenceschopnosti

Dokument vyzývá k akci a nastiňuje konkrétní návrhy na snížení regulační zátěže v Evropě a oživení j…