Platforma Vize 0: Nové školení řeší bezpečnost i dopravní značky

25.10.2025 22:08 | Tisková zpráva

Pod taktovkou státního podniku Cendis vzniklo nové školení pro úředníky obcí a krajů, ale i pro vedoucí funkce, jako jsou starostové, zastupitelé, tajemníci či náměstci pro dopravu.

Platforma Vize 0: Nové školení řeší bezpečnost i dopravní značky
Foto: VIZE 0
Popisek: Platforma VIZE 0

Kurzy, kterým se ve zkratce říká Dopravní řešení v praxi, nesou oficiální název Stanovování místní úpravy provozu a povolování dopravních staveb. Cílem nového školení je poskytnout pracovníkům státní správy komplexní a praktické znalosti o správném a efektivním stanovování místních úprav provozu a povolování dopravních staveb.

„Program nabízí ucelený pohled na řešení veřejného dopravního prostoru jak v intravilánu, tak v extravilánu, a klade důraz na srozumitelnost a využitelnost v praxi,“ uvádí Milan Janda ze státního podniku Cendis, který je v působnosti Ministerstva dopravy.

Kurzy mají přispět k řešení nejednotností v rámci ČR, eliminovat výskyt špatně řešeného dopravní prostoru a významně napomoci k redukci nadměrného užívání dopravní značek, tzv. přeznačkování. „Věříme, že využívání tohoto programu povede k vyšší kvalitě rozhodovací praxe úřadů a přispěje ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti dopravy, zejména v městském prostředí,“ dodává Milan Janda.

Anketa

Je pro vás Petr Macinka přijatelný jako ministr životního prostředí?

hlasovalo: 15718 lidí

Přípravu školení, která si vyžádala více než rok, iniciovala Platforma VIZE 0. Ve spolupráci s předními odborníky na bezpečnost dopravy z ČVUT v Praze Fakulty dopravní, inženýry dopravní policie a specialisty na vzdělávání z Cendisu byl vytvořen vzdělávací program, na kterém se budou podílet i experti Centra dopravního výzkumu, Vysokého učení technického v Brně, Státního fondu dopravní infrastruktury nebo Hasičského záchranného sboru ČR. Dopravní policie je v programu zapojena jako subjekt, který spojuje teorii s praxí. Na jedné straně se věnuje preventivním aktivitám, na druhé straně vyšetřuje dopravní nehody. Je ale i dotčeným orgánem v rámci povolování dopravních staveb.

„Těžíme informace od kolegů, kteří denně v provozu šetří dopravní nehody a provádí kontroly. Předáváme si zkušenosti napříč celou republikou v rámci pravidelných kurzů a školení. Našim dopravním inženýrům ale také prochází rukama projekty nových dopravních staveb, z nichž zdaleka ne všechny jsou tak bezpečné, jak bychom si představovali,“ přibližuje svou motivaci Pavel Fiala z Ředitelství služby dopravní policie.

Že je potřeba podat úředníkům napříč ČR pomocnou ruku a nabídnout jim ty správné nástroje pro hodnocení bezpečnosti, potvrzuje i Josef Kocourek z ČVUT v Praze Fakulty dopravní. Zmiňuje dva zásadní nástroje, které přispívají ke zvýšení bezpečnosti na pozemních komunikacích, bezpečnostní inspekce a bezpečnostní audit. Zatímco bezpečnostní inspekce se zaměřuje na kontrolu již existujících komunikací s cílem identifikovat potenciální bezpečnostní nedostatky, bezpečnostní audit naproti tomu představuje systematické a nezávislé hodnocení projektové dokumentace, například při návrhu nové silnice.

„Obě metody staví na dvou klíčových principech, samovysvětlujícím a odpouštějícím. Samovysvětlující infrastruktura je navržena tak, aby její účel byl řidičům jasný na první pohled, bez nutnosti složitě přemýšlet, jak se v dané situaci zachovat. Odpouštějící princip pak pomáhá zmírnit následky případných chyb řidiče, čímž výrazně přispívá k větší bezpečnosti všech účastníků silničního provozu,“ vysvětluje Josef Kocourek.

Účastníci kurzů dostanou během jednoho až dvou dnů ucelený pohled nejen na bezpečnostní hodnocení návrhu dopravní infrastruktury, prostor je věnován i přístupnosti nebo ekonomickým aspektům, včetně různých možností financování. Vedle technických a ekonomických témat se školení zaměřuje také na širší společenský rozměr dopravního plánování. Například na humanizaci uličního prostoru, která úzce souvisí s bezpečností i kvalitou života v obcích. Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) každoročně zemře při dopravních nehodách na světě přibližně 1,19 milionu lidí. To odpovídá zhruba 150 obětem na milion obyvatel. V Evropské unii je situace výrazně příznivější, v roce 2024 zde zahynulo 20 017 osob, tedy 45 obětí na milion obyvatel. Evropské silnice tak i nadále zůstávají nejbezpečnější na světě.

Příjemnou zprávou je, že Česká republika se poprvé dostala na úroveň průměru EU. V loňském roce zde připadalo rovněž 45 obětí na milion obyvatel. To znamená významný posun – Česko se po letech vymanilo ze skupiny zemí s podprůměrnými výsledky v oblasti bezpečnosti silničního provozu. „Silniční infrastruktura však musí být nejen bezpečná, ale i příjemná. Je totiž nedílnou kulturní součástí každodenního života společnosti,“ upozorňuje Roman Budský z Platformy VIZE 0.

V České republice máme stále co dohánět, podle Indexu prosperity Česka 2024 patříme v rámci EU k zemím s nejnižší vnímanou kvalitou silniční infrastruktury, konkrétně na šesté nejhorší místo. „Přitom silnice mohou být bezpečné i přívětivé zároveň. Nejde o náhodu, ale o výsledek promyšlené strategie, spolupráce a odvahy dělat dlouhodobě stabilní změny. Nelze však stavět na ryze technokratickém přístupu, tedy co a jak udělat. Klíčová je otázka proč? Teprve když si společnost dokáže zodpovědět, proč chce bezpečné, klidné a přívětivé prostředí, může se vydat správným směrem,“ doplňuje Roman Budský.

Na tuto filozofii navazuje i další z přednášejících, Jaroslav Martínek ze spolku Partnerství pro městskou mobilitu, který dlouhodobě prosazuje přístup označovaný heslem ZVOLNI! – tedy přemýšlej, zpomal a žij kvalitněji. „Veřejný prostor je srdcem každého města. Cestou k lepším městům je zvolnit – nejen v dopravě, ale i v každodenním životě. Když se zamyslíme nad tím, proč a jak chceme žít, můžeme s minimem úsilí dosáhnout maxima kvality života. Zvolnění nás učí vnímat veřejný prostor jako místo setkávání, odpočinku a komunitního života. A právě to mění pohled na plánování měst i dopravní infrastruktury,“ dodává Jaroslav Martínek.

Společným cílem odborníků je vytvořit komunikační strategii podporující bezpečnou, přátelskou a čistou mobilitu, která propojí plánování, poradenství, osvětu i finanční podporu. Nově vzniklé školení je důležitou součástí této strategie. Výsledkem má být bezpečná dopravní infrastruktura přívětivá k lidem, klimatu i veřejnému prostoru, zkrátka prostředí, v němž se lidé cítí dobře, bezpečně a svobodně.

Podrobnosti školení a přihlašování ZDE

Termíny:
5. – 6. listopadu a 27. listopadu 2025
(místo konání: Ministerstvo dopravy, Praha)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D. byl položen dotaz

Proč je důležité, kdo je v čele nějakého výboru?

A proč myslíte, že vám ANO žádného předsedu nedalo? A taky vzhledem k tomu, jak jde ta politická kultura z kopce (podle mě dost) neměly by se nějaké nepsané zvyklosti uzákonit? Jako třeba kdo má nárok na nějakého předsedu výboru nebo funkci ve vedení sněmovny?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Moravskoslezský kraj: Motivujeme mladé ke studiu doma v kraji

22:31 Moravskoslezský kraj: Motivujeme mladé ke studiu doma v kraji

Moravskoslezský kraj aktivně pracuje na tom, aby mladí lidé neodcházeli za vzděláním a prací mimo re…