Pomoc hasičů při dopravních nehodách snižuje počet vážně zraněných i výši škod

27.05.2018 16:30

Efektivnější a rychlejší pomoc při dopravních nehodách ze strany hasičů snižuje počet vážně zraněných i výši škod. To vše díky Fondu zábrany škod.

Pomoc hasičů při dopravních nehodách snižuje počet vážně zraněných i výši škod
Foto: udalosti112.cz
Popisek: Hasičský záchranný sbor ČR - logo

Efektivnější a rychlejší pomoc při dopravních nehodách ze strany hasičů snižuje počet vážně zraněných i výši škod. To vše díky Fondu zábrany škod.

Hasiči vyjíždějí na pomoc každých 3 a půl minuty. Dopravní nehody jsou druhou nejčastější událostí, ke které vyjíždějí, a jejich počet rok od roku roste. Zatímco ještě před pěti lety vyjížděli hasiči průměrně k 52 dopravním nehodám denně, loni jich už bylo průměrně 61 denně.

Počet dopravních nehod v letech 2013 -2017
Rok 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017
Počet 17 061 18 910 19 023 19 219 21 330 21 521 22 329

Auta jsou neustále větší, rychlejší a jejich karoserie tvrdší a pevnější. Na tyto změny je potřeba reagovat a připravovat a vybavovat také hasiče. Na místo dopravní nehody je potřeba přijet s technikou, která si s bezpečnostními prvky moderních vozidel bez problémů poradí.

Co pro řidiče znamená větší bezpečí, je totiž pro hasiče větší problém. Jejich základním úkolem při dopravní nehodě je co nejrychleji vyprostit zraněné osoby a předat je do lékařské péče.

K tomu, aby hasiči mohli držet krok s dynamicky se rozvíjejícím automobilovým průmyslem, jim již tři roky pomáhají finance z Fondu zábrany škod České kanceláře pojistitelů, který je určen pro prevenci a předcházení škod z dopravních nehod a pro podporu zasahujících složek.

Od roku 2014 odvádějí pojišťovny 3 % z přijatého pojistného na motorová vozidla do Fondu zábrany škod. Tyto peníze jsou rozděleny jednotlivým složkám integrovaného záchranného systému (dále jen IZS) a část jich připadá také na preventivní programy bezpečnosti silničního provozu. Tedy zpětně do bezpečnosti provozu vozidel.

Díky Fondu zábrany škod hasiči již dnes, po třech letech jeho fungování, vyjedou na pomoc se 145 novými cisternami a speciální zásahovou technikou vybavenou pro dopravní nehody nebo 113 kusy moderních vyprošťovacích a zvedacích záchranářských prostředků, mezi které patří hydraulické vyprošťovací zařízení nebo sady zvedacích vaků s příslušenstvím.  Mezi další zásahovou technikou, která urychlí a usnadní záchranu při dopravních nehodách, naleznete například vyprošťovací automobily, cisterny na přečerpávání pohonných hmot při dopravních nehodách, přívěs na dopravní nehody, kombinovaný hasicí automobil, rychlý zásahový automobil, vozidlo s podvalníkem pro přepravu havarované těžké techniky nebo kontejner s vybavením pro dopravní nehody s velkým počtem zraněných osob.

V loňském roce zemřelo na silnicích 502 osob. Počet osob usmrcených při nehodách je za rok 2017 nejnižší od roku 1961, od něhož dopravní policie disponuje souvislou statistikou dopravní nehodovosti. Naopak nejvíce osob bylo při dopravních nehodách usmrceno v roce 1969 (1 758 usmrcených osob) zdroj: Policie ČR.

Snad se tento sestupný trend podaří i nadále s finanční podporou Fondu zábrany škod držet. Systém, kdy se pojišťovny podílejí na financování IZS, bezproblémově funguje v různých podobách ve většině zemí Evropy i mimo ni. Státy Evropy, které mají ukotven odvod pojišťoven (podíl na financování hasičské služby) přímo jsou například: Slovensko, Finsko, Německo, Polsko, Portugalsko, Rakousko, Švýcarsko, Maďarsko nebo Velká Británie.

Díky činnosti jednotek požární ochrany se snižují škody zapříčiněné dopravními nehodami, a tím i snižují následky škod, které jsou následně řešeny pojišťovnami. Čím modernější techniku bude mít Hasičský záchranný sbor ČR a jednotky sborů dobrovolných hasičů obcí, tím efektivněji budou likvidovat následky dopravních nehod.

Krátké video o fungování fondu

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Královéhradecký kraj: Vybrané turistické linky už vyjely

16:13 Královéhradecký kraj: Vybrané turistické linky už vyjely

V sobotu 27. dubna vyjely vybrané turistické autobusové a vlakové linky Veřejné dopravy Královéhrade…