Povodí Moravy: Přípravy na zahájení sezóny na Baťáku vrcholí

16.04.2017 9:59

Od ukončení minulé plavební sezóny byla veškerá činnost zaměřena na opravy, údržbu, přípravu plavební cesty a bezproblémový průběh nové plavební sezóny.

Povodí Moravy: Přípravy na zahájení sezóny na Baťáku vrcholí
Foto: Povodí Moravy
Popisek: Povodí Moravy
reklama

I v tak krátkém období mezi sezónami Povodí Moravy dokončilo několik významných akcí. Práce na zahájení sezóny vrcholí, aby byla vodní cesta na začátku května pro návštěvníky připravena. Povodí Moravy investovalo do oprav a úprav Baťova kanálu před zahájením sezóny téměř 7 miliónu korun.

Na konci března Povodí Moravy pokračuje v přípravě plavebních komor před odemykáním nové plavební sezóny. „Do dnešní doby jsme vyčistili dolní a horní zhlaví (tedy prostory chodu vzpěrných vrat a nápustných zařízení) na plavební komoře Petrov, Strážnice I., Strážnice II. a Vnorovy II. V současnosti odtěžujeme bahno a štěrk z rejd plavební komory Vnorovy I., abychom zajistili potřebnou plavební hloubku,“ popisuje průběh předsezónních prací ředitel vodní cesty Baťův kanál Pavel Cenek. Práce pro zajištění bezpečné plavební hloubky budou probíhat do zahájení plavební sezóny i na ostatních rejdách plavebních komor.

Se vzrůstajícím lodním provozem v říčních či kanálových úsecích je nutné věnovat více pozornosti a také finančních prostředků na údržbu či obnovu Baťova kanálu. Aby byl provoz co nejméně omezen, je nutno většinu oprav a údržby provádět mimo dobu, kdy probíhá plavba. To ale značně komplikuje provádění prací a prodlužuje termíny realizací jednotlivých oprav či staveb. „Opravy jsme zahájili hned po konci loňské sezóny. Na začátku prosince jsme opravili nápustné zařízení plavební komory Petrov. Opravili jsme česle na vtoku do válcového stavidla a samotné válcové stavidlo. Než mohlo dojít k samotné opravě, museli jsme zahradit plavební komoru dolní a horní dvojitou hradící stěnou s jílovým těsněním, vyčerpat vodu a odstranit nánosy a naplaveniny,“ vysvětluje Pavel Cenek.

V podzimních a zimních měsících z počátku letošního roku provedlo Povodí Moravy na celém úseku plavební cesty zdravotní probírku břehových porostů. Vodohospodáři odstranili suché a poškozené stromy, náletové dřeviny a křoviny z plavební dráhy. Na špatném zdravotním stavu doprovodného porostu se podepisuje aktivní činnost bobra evropského. Kvůli okusům se velké stromy stávají obzvláště nebezpečným prvkem. „Největší škody nám dělá bobr hloubením nor v hrázích Baťova kanálu, kde téměř stojatá voda a pěstované produkty na okolních zemědělských pozemcích představují pro rozšiřování bobří populace ideální podmínky. Škody takto vzniklé na hrázích jsou doslova alarmující,“ počítá škody Pavel Cenek. Jen na Baťově kanálu ročně vodohospodáři sanují škody po bobrovi v řádu stovek tisíc korun.

Udržování bezpečného a provozuschopného stavu vodní cesty a zajišťování provozních funkcí všech zařízení sloužících plavebnímu provozu je trvalý úkol správců vodních cest. Povodí Moravy, s.p. je dle zákona číslo 114/1995 Sb. o vnitrozemské plavbě správcem vodní cesty řeky Moravy a Průplavu Otrokovice – Rohatec (Baťův kanál). V souladu s ustanovením tohoto zákona provádí Povodí Moravy, s.p., závod Střední Morava v Uherském Hradišti, v rámci svých povinností práce na vodní cestě související s provozem, údržbou, obnovou a modernizací dopravně významné využívané vodní cesty. 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Tisková zpráva
reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

MPSV: Vláda přijala návrh ministryně Jany Maláčové na zvýšení životního a existenčního minima

20:27 MPSV: Vláda přijala návrh ministryně Jany Maláčové na zvýšení životního a existenčního minima

Ministryně práce a sociálních věcí Jana Maláčová (ČSSD) prosadila nařízení vlády, kterým se od 1. du…