Průhledná doprava pro ministra Ťoka: Investice do velkých dopravních staveb potřebují změnu!

13.04.2016 9:41 | Zprávy

Společná tisková zpráva Dopravní federace NNO a Oživení o.s.

Průhledná doprava pro ministra Ťoka: Investice do velkých dopravních staveb potřebují změnu!
Foto: klub.oziveni.cz
Popisek: Oživení, o. s. - logo

Výzva Průhledná doprava adresovaná ministru dopravy, kterou dnes zveřejňují nevládní organizace Dopravní federace a Oživení, ukazuje na vybrané problémy přípravy a realizace dopravních staveb v ČR (1). Je jedním z výsledků projektu (2), ve kterém organizace identifikovaly řadu systémových nedostatků v plánování, zadávání a realizaci dopravních staveb, a zároveň navrhly možnosti jejich řešení. Ministerstvo dopravy a jemu podřízené organizace by podle těchto zjištění měly především: I. předcházet střetům zájmů jednotlivých aktérů staveb, II. zkvalitnit proces přípravy veřejných zakázek, III. zlepšit standardy smluv s dodavateli staveb, IV. zlepšit proces vykupování pozemků od jednotlivých vlastníků a V. zlepšit archivaci dat a přístup k nim.

Body výzvy jsou součástí širšího přehledu problémů dopravních staveb a návrhů řešení - tzv. Desatera problémů a opatření potřebných k zavedení dobré správy v investicích Ministerstva dopravy (3). To popisuje i dalších 5 problematických oblastí, jimž je potřeba věnovat pozornost. Na samém počátku je třeba zlepšit hodnocení a výběr dopravních staveb, které se budou stavět a jsou zahrnuty v dopravní strategii tzv. SESTRA. Každý projekt je od počátku potřeba posuzovat jako celek, který může mít různé varianty trasy. Je potřeba zlepšit odbornost a kapacity státního investora ŘSD a zlepšit projektové řízení. Pro každou stavbu je také nezbytné připravit v určité fázi základní podklady - například geotechnické průzkumy či stavební povolení pro všechny součásti stavby. Pokud tyto chybí, odrazí se to v dalších fázích: prodlužuje se doba realizace, zvyšují se náklady.

Doporučení se opírají o zjištění aktuálních případových studií veřejných zakázek na úseky dálnic D1 a D3 (4) zpracovaných Dopravní federací a Oživením. Dalším zdrojem byly konzultace s experty a předchozí analýzy a aktivity Dopravní federace NNO (5). Všechny dokumenty jsou zveřejněny na stránkách ZDE.

Výzva Průhledná doprava věnuje největší prostor kvalitě zadávání a realizaci veřejných zakázek. Problémem je nekvalitní zpracování zadávacích dokumentací pro veřejnou zakázku. Kvůli nejasné dokumentaci podávají uchazeči stovky doplňujících dotazů, což vede k prodloužení zadávacího řízení až na dvojnásobek původně plánované délky. Dokládá to například analýza modernizace úseku D1-21 (468 dotazů) či stavby D1 - 0137 (350 dotazů) (6). „Průhledná doprava“ proto vybízí ministra dopravy, aby se zasadil o takové podmínky, které umožní zvýšit kompetentnost personálu Ředitelství silnic a dálnic, které je za podobu zadávací dokumentace zodpovědné.

Na nedokonalé zadávací dokumentaci se velkou měrou podílí kvalita projektové dokumentace pro veřejnou soutěž na zhotovitele stavby. Ta je obvykle zpracovaná v malé míře podrobnosti. Projektant zároveň nenese za případné nedostatky fakticky odpovědnost. Projekt by přitom měl být v této fázi co nejpodrobnější, aby byl minimální prostor pro změny a nejasnosti při jeho realizaci.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

AOPK: Potvrzeno, v CHKO Pálava se vyskytují šakali

22:08 AOPK: Potvrzeno, v CHKO Pálava se vyskytují šakali

Na snímcích z fotopasti v národní přírodní rezervaci Tabulová byli v jednom okamžiku zachyceni dva d…