Průhledná doprava pro ministra Ťoka: Investice do velkých dopravních staveb potřebují změnu!

13.04.2016 9:41 | Zprávy

Společná tisková zpráva Dopravní federace NNO a Oživení o.s.

Průhledná doprava pro ministra Ťoka: Investice do velkých dopravních staveb potřebují změnu!
Foto: klub.oziveni.cz
Popisek: Oživení, o. s. - logo

Výzva Průhledná doprava adresovaná ministru dopravy, kterou dnes zveřejňují nevládní organizace Dopravní federace a Oživení, ukazuje na vybrané problémy přípravy a realizace dopravních staveb v ČR (1). Je jedním z výsledků projektu (2), ve kterém organizace identifikovaly řadu systémových nedostatků v plánování, zadávání a realizaci dopravních staveb, a zároveň navrhly možnosti jejich řešení. Ministerstvo dopravy a jemu podřízené organizace by podle těchto zjištění měly především: I. předcházet střetům zájmů jednotlivých aktérů staveb, II. zkvalitnit proces přípravy veřejných zakázek, III. zlepšit standardy smluv s dodavateli staveb, IV. zlepšit proces vykupování pozemků od jednotlivých vlastníků a V. zlepšit archivaci dat a přístup k nim.

Body výzvy jsou součástí širšího přehledu problémů dopravních staveb a návrhů řešení - tzv. Desatera problémů a opatření potřebných k zavedení dobré správy v investicích Ministerstva dopravy (3). To popisuje i dalších 5 problematických oblastí, jimž je potřeba věnovat pozornost. Na samém počátku je třeba zlepšit hodnocení a výběr dopravních staveb, které se budou stavět a jsou zahrnuty v dopravní strategii tzv. SESTRA. Každý projekt je od počátku potřeba posuzovat jako celek, který může mít různé varianty trasy. Je potřeba zlepšit odbornost a kapacity státního investora ŘSD a zlepšit projektové řízení. Pro každou stavbu je také nezbytné připravit v určité fázi základní podklady - například geotechnické průzkumy či stavební povolení pro všechny součásti stavby. Pokud tyto chybí, odrazí se to v dalších fázích: prodlužuje se doba realizace, zvyšují se náklady.

Doporučení se opírají o zjištění aktuálních případových studií veřejných zakázek na úseky dálnic D1 a D3 (4) zpracovaných Dopravní federací a Oživením. Dalším zdrojem byly konzultace s experty a předchozí analýzy a aktivity Dopravní federace NNO (5). Všechny dokumenty jsou zveřejněny na stránkách ZDE.

Výzva Průhledná doprava věnuje největší prostor kvalitě zadávání a realizaci veřejných zakázek. Problémem je nekvalitní zpracování zadávacích dokumentací pro veřejnou zakázku. Kvůli nejasné dokumentaci podávají uchazeči stovky doplňujících dotazů, což vede k prodloužení zadávacího řízení až na dvojnásobek původně plánované délky. Dokládá to například analýza modernizace úseku D1-21 (468 dotazů) či stavby D1 - 0137 (350 dotazů) (6). „Průhledná doprava“ proto vybízí ministra dopravy, aby se zasadil o takové podmínky, které umožní zvýšit kompetentnost personálu Ředitelství silnic a dálnic, které je za podobu zadávací dokumentace zodpovědné.

Na nedokonalé zadávací dokumentaci se velkou měrou podílí kvalita projektové dokumentace pro veřejnou soutěž na zhotovitele stavby. Ta je obvykle zpracovaná v malé míře podrobnosti. Projektant zároveň nenese za případné nedostatky fakticky odpovědnost. Projekt by přitom měl být v této fázi co nejpodrobnější, aby byl minimální prostor pro změny a nejasnosti při jeho realizaci.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Zdravé školní jídelny a kvalitní výživa od útlého věku

Jsem jedině pro, ale uvědomujete si, že právě zdravou stranu si čím dál víc lidí nemůže dovolit? Vždyť už teď řada rodičů nemá ani peníze na školní obědy, a jestli by byli kvalitnější, což jsem pro, asi by byli i dražší, a tím pádem na ně nebude mít ještě víc lidí. Nebo máte snad řešení? Jaké?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČNB ponechává sazbu proticyklické kapitálové rezervy na 1,25 %

22:14 ČNB ponechává sazbu proticyklické kapitálové rezervy na 1,25 %

Bankovní rada na svém jednání o finanční stabilitě rozhodla ponechat sazbu proticyklické kapitálové …