Práce trvaly téměř tři roky, cena stavby je po valorizaci 1,6 miliardy Kč bez DPH. Většinu nákladů, 85 procent, uhradí EU. V Královéhradeckém a Pardubickém kraji staví ŘSD mj. také obchvat Náchoda, severovýchodní obchvat Pardubic i přes 60 kilometrů dálnice D35.
„Třicet let čekání je u konce: Nová Paka, přes kterou denně projede až 20 000 aut, se konečně dočkala obchvatu. Osm a půl kilometru nové silnice z Prahy směrem do Krkonoš zrychlí spojení, uleví řidičům, přinese zklidnění do města i do dalších obcí a přispěje k bezpečnější dopravě. Stavba je financovaná jak z národního rozpočtu, tak z evropských peněz – a jsou to opravdu dobře investované prostředky, protože přesně tohle lidé od státu čekají. Po celé zemi teď stavíme téměř 80 kilometrů nových silnic I. třídy a 200 kilometrů dálnic,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Obchvat začíná ve směru od Jičína před Kumburským Újezdem. Dál vede mezi Novou Pakou a novopackými částmi Heřmanice a Štikov. Zpět na silnici I/16 se napojuje ve Vidochově. Jeho součástí je 16 mostů, nejvýznamnější je 438 metrů dlouhá estakáda nad Štikovskou roklí. Vznikl i ocelový most přes trať Nová Paka – Ostroměř. V trase jsou víc než čtyři kilometry protihlukových stěn. Zhotovitel se musel vypořádat i se složitými geologickými podmínkami, například zemina používaná ze stavby se musela zlepšovat pomocí vápnění.
„Vzhledem ke členitému terénu patří stavba k nejnáročnějším obchvatům českých měst. Nutné byly rozsáhlé zářezy i s pomocí řízených odstřelů hornin. Díky tomu se podařilo odstranit skalnaté překážky a připravit podloží pro stavbu. Obchvat je jednou z největších silničních staveb v okolí za několik desetiletí. Nová Paka je na trase z Prahy první bránou do Krkonoš a strategickou spojnicí mezi závody automobilky Škoda Auto v Mladé Boleslavi a Vrchlabí,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. ŘSD už připravuje i navazující, osmikilometrový obchvat Horka u Staré Paky. Letos skončí geotechnický průzkum. Stavba by měla začít v roce 2030, odhad ceny je miliarda Kč bez DPH.
V Královéhradeckém kraji buduje ŘSD i další důležitý obchvat, města Náchod. Jezdit by se po něm mělo od jara 2028, práce za 3,2 miliardy Kč bez DPH začaly v březnu. V Královéhradeckém a Pardubickém kraji letos ŘSD zprovozní 30 kilometrů dálnice D35 včetně obchvatu Vysokého Mýta a kromě D35 se zároveň staví 21 kilometrů dálnice D11 z Trutnova k hranici s Polskem.
Ředitelství silnic a dálnic aktuálně realizuje celkem 276,6 kilometrů nových staveb. Jedná se o 200,8 km dálnic a 75,8 km silnic I. třídy. Ve výběrovém řízení se nachází dalších 101 km dálnic a silnic I. třídy.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva