Ředitelství silnic a dálnic rozvíjí kooperativní systémy

24.03.2021 8:24

Ředitelství silnic a dálnic v koordinaci s Ministerstvem dopravy ČR realizuje pilotní projekty kooperativního systému.

Ředitelství silnic a dálnic rozvíjí kooperativní systémy
Foto: ŘSD
Popisek: Logo ŘSD

První tzv. C-ITS systém byl nasazen na pražském okruhu a přilehlých dálničních úsecích D1 a D5 v oblasti Mirošovice – Rudná a sloužil jako pilotní koridor C-ITS systémů v České republice.

Anketa

Je dobře, že mají být na covid testováni všichni zaměstnanci i OSVČ?

39%
61%
hlasovalo: 8163 lidí

Technologie C-ITS pak prošla dalším vývojem zejména v rámci mezinárodního projektu C-ROADS, a tak ŘSD ČR na konci roku 2020 provedlo upgrade C-ITS koridoru Mirošovice – Rudná, aby splňoval stejné standardy jako ostatní provozované C-ITS systémy budované v rámci projektu C-ROADS (www.c-roads.cz).

C-ITS technologie je založena na přímé komunikaci mezi jednotlivými vozidly a komunikaci mezi vozidly a zařízeními na dopravní infrastruktuře ve vyhrazeném komunikačním pásmu. Informace jsou návazně předávány do dopravně řídících či informačních center, kde jsou zpracovávány a dále distribuovány. Aby spolu systémy různých provozovatelů mohly bezpečně komunikovat, tak je celý kooperativní ekosystém řízen jeho centrálními prvky.
C-ITS systém umožňuje sdílení varovných zabezpečených a pro řidiče důvěryhodných zpráv, které jsou generované z dopravních informačních center (jedná se například informace o nehodách, kolonách nebo o počasí), upozorňuje na pohyb vozidel údržby na dálnicích a prováděné práce na silnicích a umožňuje preferenci integrovaných záchranných složek či městské hromadné dopravy na křižovatkách. Další z funkcí C-ITS je zajištění výměny a sběru informací o poloze a stavu dopravního proudu, čímž umožňuje efektivní řízení dopravy, a tedy i zvyšování plynulosti a bezpečnosti dopravy.

ŘSD ČR je jedním z klíčových subjektů v ČR, který ověřuje fungování C-ITS systémů v praxi. Společně se zástupci technologických firem, mobilními operátory, správci komunikací a zástupci vysokoškolského vzdělávání se pod koordinací Ministerstva dopravy podílí na rozvoji C-ITS systémů v České republice. Prostřednictvím pilotního projektu dostává Ministerstvo dopravy cennou zpětnou vazbu z praxe pro potřebný koncepční, normativní i legislativní rámec.

Prvním testovacím projektem koridoru C-ITS byla implementace technologie na pražském okruhu a přilehlých úsecích D1 a D5 v rozsahu Mirošovice – Rudná (označováno také „MIRUD“), kde byl provoz kooperativního koridoru zahájen v roce 2018. Projekt ověřil jak technologickou připravenost ze strany ŘSD ČR, tak i možnost integrace nových technologií na stávající zařízení. Tento projekt tak velmi napomohl při vytvoření implementačního rámce projektu C-ROADS. Další vývoj C-ITS byl umožněn díky projektu C-ROADS Czech Republic, který je součástí mezinárodní Platformy C-ROADS zastřešující jednotlivé evropské projekty a mající za cíl vytvořit mezi jednotlivými evropskými projekty harmonizovaný funkční systém pro přeshraniční využití služeb C-ITS. V rámci zmíněného projektu ŘSD ČR v posledních dvou letech implementovalo a v současnosti testuje C-ITS na dálnici D1 v okolí Brna (km 180 – km 211), na dálnici D5 (km 7 – km 150) a dálnici D11 (km 0 – km 90).

Technické standardy C-ITS stejně tak jako celá technologie C-ITS prochází významným vývojem. Z tohoto důvodu ŘSD ČR na konci roku 2020 realizovalo upgrade kooperativního koridoru Mirošovice – Rudná, aby docílilo sjednocení kvality a rozsahu služeb C-ITS systému, který provozuje.

K začátku roku 2021 provozuje ŘSD ČR kooperativní koridor na dálnicích D0, D1 u Prahy a v okolí Brna, D5 a D11. Celkem je na infrastruktuře rozmístěno 108 vysílačů kooperativních informací (17 na dálnici D0, 9 na dálnici D1 u Prahy, 25 na dálnici D1 v okolí Brna, 28 na dálnici D5 a 29 na dálnici D11) a technologie tak pokrývá více než 260 kilometrů dálnic. Současně byly C-ITS jednotky osazeny i do 137 osobních a nákladních vozidel a do 139 vozíků údržby.

V rámci dalšího ověřování C-ITS technologií je plánováno mezinárodní testování za účasti zástupců členských států Platformy C-ROADS. Pokud to epidemiologická situace dovolí, mezinárodní testování se uskuteční v první polovině tohoto roku.

Projekt C-ROADS bude v budoucích letech hýbat inteligentní dopravou, o čemž se bude možné přesvědčit v červnu 2021 v Brně, kde souběžně s tradičním URBISem (veletrh URBIS SMART CITY FAIR)  bude pořádána mezinárodní akce „C-ITS Road Show“, na kterou je pozváno mimo jiných významných hostů i komisařka EU pro dopravu. Cílem této akce je představit interoperabilitu v reálných podmínkách silničního provozu, umožnit návštěvníkům vyzkoušet si reálné fungování C-ITS a představit jak vozidla vybavená jednotkami C-ITS, tak i příslušnou infrastrukturu spravovanou společností Brněnské komunikace.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP má svůj první průjezdný lakovací box pro vícečlánkové tramvaje

19:15 DPP má svůj první průjezdný lakovací box pro vícečlánkové tramvaje

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) v Opravně tramvají v Ústředních dílnách v Hostivaři uvedl do prov…