Rosatom: Materiál pro JE Rooppur doveze jaderná nákladní loď

03.11.2021 20:29 | Tisková zpráva

Výstavba jaderné elektrárny Rooppur v Bangladéši je spojená s jedinečnou událostí, stavební materiály totiž převáží jediná nákladní loď s jaderným pohonem na světě. 2. listopadu 2021 vyrazil Sevmorpuť s nákladem z petrohradského přístavu.

Rosatom: Materiál pro JE Rooppur doveze jaderná nákladní loď
Foto: red
Popisek: Rosatom

Na palubě kontejnerové lodi s názvem Sevmorpuť je nyní 1 400 tun nákladu, především ocelových konstrukcí a mechanismů. 

Anketa

Považujete neočkované za škůdce a nepřátele?

16%
82%
hlasovalo: 19488 lidí
Cílem plavby je přístav ve Vladivostoku, kde bude náklad vyložen a dále přepraven do Bangladéše. Loď tam pluje po Severní mořské cestě, která spojuje Evropu s Asií podél polárních ruských břehů. Podle plánu plavba potrvá 25 dní.

„Pro jadernou nákladní loď je to první letošní plavba východním směrem. Na trase Severní mořské cesty v současnosti vzniká ve větší míře led, ale naše loď je k takovým podmínkám uzpůsobena, takže celou cestu urazí bez toho, aby musela být doprovázena ledoborcem. Pro posádku jde o zajímavý úkol dopravit přes Severní mořskou cestu náklad Rosatomu určený pro jadernou elektrárnu ve výstavbě,“ uvedl Mustafa Kaška, generální ředitel společnosti Atomflot (součást ruské korporace pro atomovou energii Rosatom a provozovatel lodi Sevmorpuť).

„Přepravní potenciál naší lodi je jedinečný. Jsme soběstační a můžeme brát na palubu náklady o relativně menších rozměrech, ale velké hmotnosti, díky čemuž stačí na stejné množství nákladu méně lodí. Jaderná kontejnerová loď má vlastní jeřáby, takže je schopná vykládat náklad na břeh i mimo přístavy, což máme ozkoušeno z naší práce na okraji ledových ker,“ doplnil kapitán lodi Sevmorpuť Sergej Bralgin.

Jaderná kontejnerová loď Sevmorpuť byla uvedena do provozu v roce 1988 a jedinou svého druhu na světě. Výkon 29 MW (40 tisíc koňských sil) na lodních šroubech jí dává jeden reaktor KLT-40. Délka plavidla je 260 metrů, šířka 32 metrů a její nosnost dosahuje 33 980 tun. Její trup je uzpůsoben pro plavbu polárním mořem a dokáže prolamovat až jeden metr tlustý led.

V jaderné elektrárně Roopur se od roku 2017 staví dva bloky VVER-1200 generace III+. První jaderná elektrárna v zemi vzniká na břehu řeky Gangy zhruba 160 kilometrů od Dháky, hlavního města Bangladéše. Výstavbu má na starosti inženýringová divize Rosatomu.

Do výstavby této elektrárny jsou zapojeny i české firmy. V roce 2020 dodala do Rooppuru přes 1900 kusů armatur opavská armaturka Arako. Dodané uzavírací ventily, zpětné ventily a kulové kohouty měly v přepočtu hodnotu přes 80 milionů korun. Dodávky z Araka pokračují i v roce 2021 a v tomto roce vyrábí pro Rooppur armatury také MSA, dále servopohony ZPA Pečky a čerpací techniku Sigma Group.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ředitelství vodních cest: Velká plavidla mohou nově bezpečně přečkat povodeň u modernizovaného ochranného stání u Lovosic na Labi

13:21 Ředitelství vodních cest: Velká plavidla mohou nově bezpečně přečkat povodeň u modernizovaného ochranného stání u Lovosic na Labi

Ředitelství vodních cest ČR uvedlo do plného provozu modernizované ochranné stání pro velká plavidla…