Rosatom připravuje bezemisní výrobu vodíku

21.06.2021 22:11

Kolská jaderná elektrárna byla 18. června 2021 vybrána jako jedno z výrobních center vodíku v Rusku. V elektrárně provozované ruskou korporací pro atomovou energii Rosatom tak vznikne bezemisní výroba nového paliva pro sektor dopravy.

Rosatom připravuje bezemisní výrobu vodíku
Foto: red
Popisek: Rosatom

Vodíková auta pohání elektromotor, který získává elektřinu slučováním vodíku z nádrží s kyslíkem ze vzduchu. Odpadem je vodní pára bez skleníkových plynů. Samotný vůz tedy přímo žádné emise neprodukuje. Jiné je to ale při jeho výrobě, a především při výrobě paliva. Aby byly vodíkové automobily skutečně ekologické a nedocházelo k tomu, že se obrazně řečeno emise „přesunou z výfuku do komína elektrárny“, je nutné vyrábět vodík ekologicky.

Technologií s minimálním dopadem na životní prostředí je dnes elektrolýza vody za pomoci bezemisní elektřiny, tzn. z obnovitelných zdrojů nebo jaderných elektráren. Právě tato technologie bude použita v Kolské elektrárně s reaktory VVER-440.

„V roce 2023 uvedeme do provozu zařízení pro elektrolytickou výrobu vodíku, nejprve bude mít výkon 1 MW. Později bude jeho výkon zvýšen a výrobní kapacita zkušebního komplexu vzroste na 10 MW,“ uvádí Rosenergoatom, provozovatel Kolské jaderné elektrárny (součást Rosatomu).

Anketa

Je dobře, aby byly děti pod 16 let očkovány proti covidu-19?

13%
82%
hlasovalo: 7337 lidí

Kolská elektrárna byla vybrána za pilotní výrobnu vodíku v Rusku, protože má v současnosti nadbytek výrobní kapacity a nízké náklady na výrobu elektřiny. Navíc se v ní používá nezbytná infrastruktura pro výrobu vodíku v malých množstvích pro vlastní potřebu a personál tak s tím má zkušenosti.

Výroba vodíku patří mezi klíčové směry vědeckého a vývojového rozvoje Rosatomu.

V Kolské jaderné elektrárně byly v 70. a 80. letech min. stol. spuštěny celkem čtyři bloky typu VVER-440, které dodnes vyrábějí elektřinu. Jde o jednu ze tří jaderných elektráren na světě, které se nacházejí za polárním kruhem. V rámci Rosatomu slouží k praktickým zkouškám nových typů jaderného paliva, které jsou nezbytné pro jeho licencování v dalších zemích. Například nyní přechází Dukovany na palivo RK-3+, které bylo testováno v Kolské elektrárně.

Ruská Státní korporace pro atomovou energii Rosatom spojuje více než 340 podniků, ve kterých pracuje přibližně 262 tisíc lidí. Strukturu korporace tvoří čtyři vědeckovýzkumné a průmyslové komplexy, podniky jaderného palivového cyklu, objekty jaderné energetiky a flotila jaderných ledoborců, která je jediná svého druhu na světě. Rosatom je jediná korporace na světě, jejíž součástí jsou podniky kompletního jaderného cyklu - od těžby, zpracování a obohacování uranu přes projektování a výstavbu jaderných elektráren, výrobu paliva až po vyřazování jaderných zařízení z provozu a nakládání s radioaktivními odpady a použitým jaderným palivem včetně jeho přepracování.
Rosatom je vlastníkem a provozovatelem všech deseti jaderných elektráren na území Ruské federace, v nichž pracuje 37 bloků produkujících přes 18 % veškeré elektřiny vyrobené v Rusku. Mezi tyto reaktory patří i rychlý, sodíkem chlazený reaktor BN-800, který je nejvýkonnějším průmyslovým reaktorem tohoto typu na světě. V Ruské federaci Rosatom staví 6 bloků včetně projektů VVER-1200, které jsou prvním zástupcem generace III+ v provozu. Realizuje také projekt plovoucí jaderné elektrárny Akademik Lomonosov.
Na světovém trhu s jadernými technologiemi Rosatom zaujímá přední pozici. Desetileté portfolio exportních zakázek Rosatomu přesahovalo na konci roku 2017 hodnotu 133 miliard amerických dolarů a patří do něj 36 bloků jaderných elektráren ve 12 zemích světa.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ředitelství vodních cest: Velká plavidla mohou nově bezpečně přečkat povodeň u modernizovaného ochranného stání u Lovosic na Labi

13:21 Ředitelství vodních cest: Velká plavidla mohou nově bezpečně přečkat povodeň u modernizovaného ochranného stání u Lovosic na Labi

Ředitelství vodních cest ČR uvedlo do plného provozu modernizované ochranné stání pro velká plavidla…