Rozhlasoví symfonikové se vrátili z Japonska

07.07.2015 11:31 | Zprávy

Dvacet dnů byli mimo domov rozhlasoví symfonikové. Jejich 11. japonské turné je zavedlo do jedenácti koncertních síní. Podle sdělení japonské agentury jim naslouchalo téměř dvacet tisíc posluchačů. Programům dominovala hudba Antonína Dvořáka, Bedřicha Smetany, často zněl i Chopinův 1. klavírní koncert, došlo na Beethovena a Rachmaninova.

Rozhlasoví symfonikové se vrátili z Japonska
Foto: red
Popisek: Český rozhlas

Zhruba v polovině zájezdu se k orchestru přidal televizní štáb režiséra Martina Kubaly, aby zdokumentoval koncerty v tokijské Suntory Hall, Kanazawě, Nagoji, Wakajamě a Fukuoce, a také představitelé managementu ČRo, náměstek generálního ředitele pro program a vysílání René Zavoral a pověřený ředitel SOČRu Jakub Čížek.

„S obdivem jsem hudebníky pozoroval nejen při koncertech, ale i během zkoušek či náročných přesunů. Jejich špičkové umělecké výkony, disciplína a pohodová nálada, vstřícnost a dobrá atmosféra v týmu mě naplnily nejen hrdostí, že Český rozhlas má tak úžasné reprezentanty, ale i velkými lidskými sympatiemi,“ uvedl v závěru turné René Zavoral.

Ať už jste dění na pódiu sledovali z publika či zákulisí, jedna věc byla nade vše zřejmá: Mezi šéfdirigentem Ondrejem Lenárdem a hudebníky vládne nebývalé porozumění. Naslouchají si, reagují na sebe, profesní úkoly jsou pro ně radostí. Jak jsme zaznamenali při jedné z rozprav s hráči: „Pan šéf přijde na každou Novosvětskou s nějakým novým nápadem, perličkou, drobnůstkou – jak bychom mu to mohli nezahrát? Čekáme na jeho inovace s dychtivostí a s gustem je pak uchopíme.“ Iniciativa hojně vychází i od samotných hráčů – slaďování dřev či žesťů v zákulisí patří k půvabným rituálům. A když sledujete houslisty třeba v přídavkovém Slovanském tanci č. 15, kdy se zápalem přímo „odskakují od židlí“, máte dojem, že není větší rozkoše než opřít se do Dvořákových melodií (samozřejmě tušíte, že v tom svou roli sehrává i blížící se konec povinností na pódiu a zasloužené pivečko.)

Repertoár je veskrze důvěrně známý, a tak nejednou zachytíme, jak interpreti tu a tam krátce pohlédnou do publika – zajímají je reakce Japonců, chtějí se potěšit jejich pozorností, zaujatým poslechem a nejednou i nadšeným výrazem. Velkou vážnost, v níž Japonci klasickou hudbu chovají, projevují rovněž vytrvalým aplausem – nejen po koncertu, ale i v jeho úvodu. Vždyť potleskem doprovodí na pódium důsledně všechny hudebníky, až po posledního příchozího. Umějí dát orchestru najevo, že je pro ně milým, vítaným hostem.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Selhala podle vás justice?

A pokud ano, myslíte, že to bylo úmyslně a jestli ano, budete se tím vy nebo někdo zbývat, asi už rozsudek zvrátit nelze, ale minimálně neměl by za to někdo nést odpovědnost? Nebo podle vás soud selhal z neúmyslně, protože třeba bitcoinům málokdo rozumí, byť teď u soudů bych očekával, že se třeba po...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů: