Do péče našich zdravotníků se dostávají i pacienti s trvalým zdravotním postižením. Neplatí však automaticky, že zdravotní personál zná potřeby všech pacientů s jakýmkoliv postižením. Snahou společnosti Nemocnice Pardubického kraje je, aby náš ošetřující personál k takovému člověku přistupoval s maximálním ohledem na jeho potřeby, které jsou s každou takovou nemocí specifické. Právě nevidomí patří mezi pacienty se zvláštními potřebami, které si běžně člověk ani neuvědomuje. „Když přijde pacient se zrakovou poruchou do ordinace, ošetřující sestra mu například ve snaze pomoci vezme kabát a pověsí ho na věšák. Zbaví tím ale pacienta kontaktu s danou věcí, a tím se bohužel nevidomý dostává do situace, kdy ztratí orientaci o předmětech kolem něj a při odchodu už je opravdu na pomoci druhých závislý. To pro něj může být nepříjemné,“ uvedla Markéta Nemšovská, vedoucí oddělení řízení kvality Nemocnice Pardubického kraje a manažerka programu Přátelská nemocnice.
Právě cílem programu Přátelská nemocnice, pod který spadají aktivity směřující ke zlepšení komunikace zdravotníků s pacienty a prostředí ve všech krajských nemocnicích, je mimo jiné i zvýšit připravenost nemocnic na pobyt pacientů s různými typy disabilit a podporovat vzájemné pochopení mezi personálem a pacienty. Pro lepší uchopení péče o pacienty se zrakovým postižením byla proto v roce 2016 navázána spolupráce s pardubickým TyfloCentrem. Jeho lektorky připravují pro vybrané zástupce a tzv. S. O. S. pracovníky ze všech pěti lokalit zážitkové semináře a kurzy, na kterých je učí, jak s pacienty správně pracovat. „Naším cílem je proškolit v péči o nevidomé pacienty v každé lokalitě několik vybraných zdravotníků, kteří pak mohou být svými kolegy přivoláni ke konkrétnímu pacientovi. Umožníme tím rychlou podporu pacientovi, ale i personálu konkrétního pracoviště, což jistě přispěje ke správnému nastavení potřebné péče, ale především tím podpoříme první kontakt a vzájemnou důvěru. Osobám se zrakovým postižením provádíme vyšetření, u kterých je nutná spolupráce pacienta se zdravotníkem. Když takový pacient musí být navíc hospitalizován, potřebuje mít k ruce někoho, kdo ho doprovodí a seznámí s prostorem pokoje, ukáže toaletu, umyvadlo, skříňku, koš a mnohé další věci,“ doplňuje Markéta Nemšovská.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva