Vzhledem k narůstající poptávce trhu práce po absolventech technických oborů a tlaku na jejich lepší kvalitu bude požadovat, aby ve vzdělávacím systému byla výrazněji zvýšena váha uplatnitelnosti absolventů v rozpisu prostředků. Nyní váha uplatnitelnosti vysokoškoláků na trhu práce ve financování vysokých škol představuje pouze 3,8 procenta.
Současně zaměstnavatelé požadují, aby v případě financování vysokých technických škol došlo ke zvýšení tzv. koeficientu ekonomické náročnosti (KEN). Obory ekonomicky náročnější na výuku, pomůcky a zařízení, mají adekvátně navýšen objem prostředků. Technické obory jsou však ve srovnání s uměleckými, přírodními či zdravotnickými obory hodnoceny KEN hůře. Technické obory jsou podhodnoceny oproti jiným oborům nehledě na jejich velkou přístrojovou a materiální náročnost.
Co se týká připravovaných změn v regionálním školství, tam SP ČR pozitivně hodnotí snahu MŠMT měnit systém regionálního školství směrem k většímu praktickému zaměření výuky, jehož součástí by měly být praxe v reálném pracovním prostředí. Pozitivně hodnotí aktuální novelu školského zákona s povinnými přijímacími zkouškami do maturitních oborů a povinnou maturitou z matematiky, což zaměstnavatelé dlouhodobě požadovali.
SP ČR očekává, že ministryně školství Kateřina Valachová zveřejní v říjnu dlouho očekávané vzorové smlouvy mezi žákem a zaměstnavatelem.
Ve vztahu k regionálnímu školství SP ČR požaduje jeho propojení se systémem predikcí kvalifikačních potřeb a možností krajů určovat kapacity oborů středních škol. Takto je systém nastaven například na Slovensku. Ve vztahu ke kariérnímu systému požaduje, aby jednou ze specializačních cest byla cesta zvyšování odbornosti prostřednictvím stáží učitelů ve firmách.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva