Shodlo se tak s ostatními školskými asociacemi. Podobné připomínky bohužel Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy neakceptovalo, ačkoliv praxe i výsledky státních maturit jejich oprávněnost záhy potvrdily. „Cena“ za tuto zkušenost byla vysoká.
Soukromé školy podporují jednotnou maturitní zkoušku. Vítají iniciativu ministra školství Petra Fialy a pracovní skupiny odborníků z praxe, kteří chtějí prosadit změny v kritizovaných oblastech novelou školského zákona. Novela má přinést jednu úroveň maturit, hodnocení písemné práce z českého jazyka přímo učiteli daných škol a obdržení maturitního vysvědčení ihned po úspěšném složení poslední zkoušky. Zůstává model povinné části z českého jazyka a výběru mezi cizím jazykem a matematikou. Tato podoba by měla být fixována v letech 2013 a 2014, než bude rozšířena společná část maturity o další předměty.
Problém v případě jednotné úrovně maturit nicméně může nastat u odborných učilišť. Sdružení soukromých škol zjišťovalo, proč téměř 20 procent žáků odborných škol a zejména středních odborných učilišť u státních maturit neuspělo. Jednalo se přitom nejen o maturanty soukromých zařízení, ale i veřejných. Příčinou je rozdílná hodinová dotace v maturitních předmětech dle studijních oborů. Rámcové vzdělávací programy umožňují středním odborným školám v učebních plánech podstatně nižší hodinové dotace na všeobecně vzdělávací předměty (to jsou předměty ze společné části maturitní zkoušky).