SŽDC ruší přejezdy zejména na účelových komunikacích

20.09.2019 19:39 | Zprávy

Jednou z možností, jak zvyšovat bezpečnost železničního provozu, je rušení úrovňových křížení silnice se železnicí. Přestože se jedná o poměrně složitý správní proces, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) již dokázala od svého vzniku v roce 2003 do konce minulého roku snížit počet přejezdů na své síti o 727. V současné době jich eviduje 7 847.

SŽDC ruší přejezdy zejména na účelových komunikacích
Foto: SŽDC
Popisek: SŽDC

Při srovnání počtu přejezdů, hustoty železniční sítě a mimořádných událostí na přejezdech Česká republika nijak nevybočuje z evropského průměru. Přesto jsou následky střetnutí, způsobených v drtivé většině nezodpovědným chováním řidičů a chodců, stále tragické.

„Snahou SŽDC je, aby se počet železničních přejezdů stále snižoval. Je proto v našem zájmu, aby se jich co nejvíce zrušilo. Jde zejména o křížení na málo využívaných účelových komunikacích a ta, která se nacházejí v těsné blízkosti vedle sebe. Nejlepším, ale taky nejdražším řešením je nahrazovat přejezdy mimoúrovňovým křížením. V mnoha případech přitom nejde ani tak o úsporu financí jako o odstranění potenciálně kolizních míst,“ vysvětluje generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

Redukce počtu železničních přejezdů je dlouhodobým procesem. V roce 2017 se jich podařilo zrušit 16, vloni to bylo 26 přejezdů. Celkový počet lze snižovat nejen klasickým rušením málo využívaných přejezdů, ale také formou náhrady mimoúrovňovým křížením. Toto řešení je však finančně i technicky náročné.

V současné době řeší příslušné silniční správní úřady 87 žádostí o zrušení přejezdu. Bohužel počet zamítnutí je poměrně vysoký. Proces rušení přejezdů je ve většině případů zastaven silničním správním orgánem na základě nesouhlasného stanoviska vlastníka pozemní komunikace, nejčastěji ze strany obce. Jako důvod uvádějí výhledovou výstavbu obytné nebo průmyslové zóny, znemožnění přístupu k určitým parcelám nebo právě probíhající pozemkové úpravy.

Na požadavek zvyšovat bezpečnost provozu na úrovňových kříženích pozemních komunikací s dráhou reaguje Koncepce rušení přejezdů a zřizování jejich náhrad, schválená nedávno Správní radou SŽDC. Tato koncepce systémově nastavuje postupy při rušení přejezdů včetně způsobů zřizování vhodných náhradních tras.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Článek obsahuje štítky

SŽDC

autor: Tisková zpráva

Ing. Jan Bartošek byl položen dotaz

jmenování premiéra

Dobrý den, sledoval jsem vás včera na CNN, kde jste se vyjadřoval k tomu, koho by prezident měl nebo neměl jmenovat premiérem. Jestli o tom rozhoduje prezident, tak k čemu jsou volby? Neměl by na základě výsledku dostat vítěz šanci sestavit vládu? Protože jestli ne, tak jsou podle mě zbytečné. A jes...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
style="min-height:300px;"> reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Nárůst počtu dobíjení přes 50 %

16:14 ČEZ: Nárůst počtu dobíjení přes 50 %

ČEZ letos zprovoznil už 74 nových stanic, v síti jich je momentálně celkem 916. Výstavbu táhnou ultr…