Sdružení českých spotřebitelů: Práva nejsou samozřejmostí

15.03.2018 17:42 | Zprávy

Prohlášení ke Světovému dni spotřebitelských práv

Sdružení českých spotřebitelů: Práva nejsou samozřejmostí
Foto: konzument.cz
Popisek: Sdružení českých spotřebitelů - logo

Naše společnost prožívá období naplněné úspěchy i nezvyklým hospodářským růstem a dnešní Světový den spotřebitelských práv si tak připomínáme jako den, který se dotýká nejen nás tady v České republice, ale i všech lidí na Zemi. Právo na bezpečnost výrobků a služeb, právo na informace, právo volby a právo být slyšen jako základní práva rozšířená později na půdě Organizace spojených národů i o právo na uspokojení základních potřeb, právo na náhradu škody, právo na spotřebitelskou výchovu a právo na zdravé životní prostředí přitom nejsou samozřejmostí.

Ve Sdružení česk ých spotřebitelů (SČS) proto věříme, že tržní prostředí zohledňující zájmy spotřebitelů a založené na férových vztazích mezi profesionály na straně jedné a spotřebiteli (jako tou vždy slabší stranou u všech typů smluv a soukromoprávních ujednání) na straně druhé je hodnota, kterou má smysl prosazovat a bránit. A to jak ve vztazích mezi soukromými subjekty, tak i veřejně ve spolupráci s našimi partnery a při jednáních se státními orgány, které vytvářejí politiky, přijímají opatření a schvalují i regulaci pro jednotlivé oblasti našeho života.

Příkladem konkrétního tržního prostředí, ve kterém chodíme do školy a k lékaři, cestujeme za prací, trávíme volné chvíle, nakupujeme a ve kterém žijeme, je náš domácí trh v rámci vnitřního trhu EU, a mechanismy vnitřního trhu EU nezbytně počítají s tím, že zajištění spotřebitelských práv je a musí být podporováno různými veřejnými úřady a institucemi, a spotřebitelé v něj musí mít, aby fungoval, důvěru. A to samé platí obdobně i pro naše čistě domácí prostředí.

Ne deklarace spotřebitelských práv, ne práva napsaná na kusu papíru, ne bezmezné rozšiřování práv, ale respekt k základním právům spotřebitele a jejich dostupná vymahatelnost je to, co přináší lidem a společnosti spokojenost a hospodářství odpovídající výsledky. Jina k totiž hrozí, že ztratíme respekt i sami k sobě a naše společnost začne postupně chřadnout.

Ti profesionálové, kteří nezohledňují naše spotřebitelská práva, ty úřady, které ve věci našich oprávněných zájmů nekonají, i my sami, pokud si nejsme svých práv vědomi, ohrožujeme fungování trhu a umožňujeme na něm část obratu, který vydáváme ze svých rozpočtů a peněženek, směřovat i při běžných nákupech k nepoctivcům a firmám, které díky nedokonalé ochraně hospodářské soutěže na trhu a jeho účastnících (poctivých a slušných obchodnících, výrobcích i poskytovatelích služeb) pouze parazitují. Daný segment trhu pak nevysílá správné informace o cenách, firmám v daném oboru se hůře podniká, lidé dostávají za svou práci méně zaplaceno, snižuje se prostor pro inovace a r ozvoj, a to aniž by to nám - spotřebitelům nebo společnosti přinášelo nějaký užitek.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Proč EU řeší tresty za znásilnění?

Nemám nic proti zpřísnění, ale neměl by si to každý stát řešit legislativně sám? Proč mám dojem, že se EU plete do vnitřních záležitostí států čím dál víc? Kde končí její kompetence? Proč neřešíte třeba nelegální migraci, s kterou jste od voleb nepohnuli?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Finanční správa upozorňuje na další vlnu podvodných zpráv

13:21 Finanční správa upozorňuje na další vlnu podvodných zpráv

Finanční správa ČR informuje veřejnost o další vlně podvodných e-mailových zpráv, které se vydávají …