Skupina České dráhy loni vydělala 1,2 miliardy korun

30.04.2019 17:17

Podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) skončilo hospodaření Skupiny České dráhy v roce 2018 ziskem ve výši téměř 1,2 miliardy korun. Jde přitom o meziroční zlepšení o více než 200 milionů.

Skupina České dráhy loni vydělala 1,2 miliardy korun
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Výsledek v černých číslech vykázaly všechny společnosti Skupiny, a to včetně mateřských Českých drah, a.s., jejichž hlavním byznysem je osobní železniční doprava. Ta generuje 56 % celkových tržeb Skupiny.

Rok 2018 byl pro národního dopravce mimořádně úspěšný. Firma vypravila přes 2,58 milionu vlaků osobní přepravy a využilo je nejvíce zákazníků za posledních deset let. Celkem to bylo 179,2 milionu cestujících, což představuje meziroční nárůst o 4,5 milionu. To se pozitivně odrazilo i na výnosech segmentu osobní dopravy, které dosáhly 23,5 miliardy korun, tedy o 1,4 miliardy více než v předchozím roce.

„Dlouhodobý růstový trend podporují zejména investice do vozidel a zlepšování služeb. V loňském roce došlo například ke kompletnímu redesignu Pendolin, na Plzeňsku jsme nasadili devět nových souprav RegioPanter a v rychlících mezi Prahou a Děčínem jsme část vozů nahradili modernějšími, klimatizovanými vagony. Zároveň jsme podepsali smlouvu na dodávku padesáti nejmodernějších vozů pro dálkovou dopravu a letos také smlouvy na výrobu 31 elektrických jednotek a 5 netrakčních patrových jednotek pro regionální dopravu,“ vyjmenovává kroky Českých drah ke zlepšování kvality přepravních služeb jejich generální ředitel a předseda představenstva Miroslav Kupec. „V příštích pěti letech chceme investovat do vozidel zhruba 40 miliard korun, což odpovídá požadavkům objednatelů, se kterými uzavíráme nové smlouvy. Již teď mohu potvrdit, že v roce 2020 a v letech následujících bychom měli zajišťovat více než 95 % celkového rozsahu dopravních výkonů roku 2019,“ doplňuje Miroslav Kupec.

Mateřská společnost ČD, a.s., loni skončila hospodaření s mírným ziskem, samotný segment osobní dopravy nicméně vykázal ztrátu 230 milionů korun. Hlavní důvody, proč se zatím nedaří dostat přepravu cestujících do černých čísel, jsou nedofinancovaná regionální doprava v některých krajích, rostoucí výdaje za elektřinu a naftu, ale také velké množství výluk, kde musí České dráhy zajistit náhradní autobusy. „Ceny za autobusy strmě rostou, a i když nám větší část SŽDC kompenzuje, loni nám 144 milionů spadlo jako náklad do hospodaření osobní dopravy,“ vysvětluje člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro ekonomiku a pro obchod Radek Dvořák a dodává: „V roce 2019 bude tento trend dál pokračovat a k tomu očekáváme růst cen elektřiny a nafty meziročně o zhruba 540 milionů korun.“

Segment nákladní dopravy vykázal loni zisk 663 milionů korun. V hrubých tunokilometrech vzrostl dceřiné společnosti ČD Cargo, a.s., podíl na tuzemském dopravním trhu o 1,75 %. Skupina ČD Cargo přepravila 68,4 milionů tun zboží, což je ve srovnání s předešlým rokem o téměř 2,3 milionu tun více. S výjimkou černého uhlí a koksu zaznamenaly nárůst všechny komodity, nejvíce pak hnědé uhlí, dřevo a papírenské výrobky.  Tržby z nákladní přepravy dosáhly v roce 2018 hodnoty 11,869 mld. Kč, což je o 636 mil. Kč více, než v roce 2017. Další rozvoj segmentu nákladní dopravy, včetně pokračování úspěšné expanze na zahraniční trhy, je podmíněn investicemi do vozidlového parku. Společnost disponuje 12 novými lokomotivami Vectron a 10 lokomotiv TRAXX je aktuálně ve výrobě. Souběžně s tím pokračuje modernizace flotily nákladních vozů.

Skupina České dráhy je dlouhodobě zisková. „Naším cílem je tento stav udržet a náš hlavní byznys, kterým je osobní a nákladní železniční doprava, dál rozvíjet. Navzdory neustálému růstu nákladů, zejména trakční energie, úhrad za náhradní autobusovou dopravu nebo osobních nákladů, což souvisí s celkovou konjunkturou na trhu práce a s růstem mzdové úrovně ve většině profesí, chceme v černých číslech udržet i mateřské České dráhy. S tím počítá také podnikatelský plán na rok 2019,“ uzavírá Radek Dvořák.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Tisková zpráva

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Ústecký kraj: Destinační agentury dostanou do kraje další dva miliony

7:34 Ústecký kraj: Destinační agentury dostanou do kraje další dva miliony

Čtyři destinační agentury – čtyři základní kameny Brány do Čech. Čtyři organizace, které mají za úko…