Správa železnic: Nejdůležitější stop mého profesionálního života

17.06.2020 14:50

Správa železnic se již tradičně připojuje k celosvětové kampani ILCAD – Mezinárodnímu dni bezpečnosti na železničních přejezdech. Letošní ročník je věnován střetu osobního vlaku s autobusem a následné záchraně zraněných.

Správa železnic: Nejdůležitější stop mého profesionálního života
Foto: SŽDC
Popisek: SŽDC

„I přes různé osvětové, preventivní a bezpečnostní kampaně počty srážek automobilů na přejezdech, ale hlavně počty usmrcených osob klesají jen pomalu. Správa železnic proto využívá každé možnosti, jak na tuto skutečnost upozornit. Kdyby se nám díky této akci podařilo zachránit byť jediný život, bude to mít smysl,“ uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

ILCAD (International Level Crossing Awareness Day) vznikl v roce 2009 z iniciativy Mezinárodní železniční unie UIC. Správa železnic chce svou účastí na této celosvětové bezpečnostní akci upozornit zejména profesionální řidiče, ale i další motoristickou veřejnost na správné chování na železničních přejezdech. Smyslem této kampaně je minimalizovat nehody s fatálními důsledky. Správa železnic se v rámci projektu, kterého se účastní již od roku 2010, tentokrát rozhodla zaměřit na profesionální řidiče autobusů a nákladních vozů.

Brzdná dráha nákladního vozidla o celkové hmotnosti 40 tun je při rychlosti 80 km/h na suché silnici zhruba 130 metrů, vlak který se na regionální trati pohybuje rychlostí 80 kilometrů za hodinu, bude brzdit přes 400 metrů. Rychlík jedoucí na koridoru rychlostí 160 kilometrů za hodinu po spuštění všech brdových systémů ujede až do úplného zastavení dalších 1600 metrů. Pokud se někdo rozhodne nerespektovat výstražné zařízení přejezdu a pokusí se projet těsně před přijíždějícím vlakem, nedává strojvedoucímu fakticky žádnou možnost zastavit před blížícím se nebezpečím a odvrátit tak srážku.

A právě to je případ i naší simulované srážky autobusu a osobního vlaku na přejezdu. Celá událost je o to smutnější, že ji zavinil řidič profesionál, který je zodpovědný za bezpečí a životy svých pasažérů. Bohužel v tomto případě nerespektoval výstražné zařízení přejezdu, které již bylo v činnosti, a na přejezd vjel přímo před čelo osobního vlaku. Naprosto identická nehoda se přitom skutečně stala tuto neděli 14. června. Při střetu osobního vlaku a linkového autobusu sice nikdo nepřišel o život, došlo ale ke zranění 10 cestujících. Jeden musel dokonce být se zraněním ohrožujícím život přepraven leteckou záchrannou službou do nemocnice.

Ve statistikách srážek na železničních přejezdech z profesionálů jednoznačně vedou řidiči nákladních vozů, kteří v letech 2014–2020 způsobili celkem 66 nehod. Řidiči autobusů způsobili za stejné období celkem sedm nehod. U srážek s osobními vozidly je počet nehod prakticky setrvalý a pohybuje se kolem 110 ročně. Celkově tak každý rok dochází ke zhruba 160 střetnutím, při kterých umírají desítky lidí. Loňský rok byl v tomto ohledu rekordní, zemřelo 43 osob.

Vraťme se ale zpět k železničním přejezdům. Těch je na české železnici celkem 7 825. Jedná se o evropský unikát, kdy jeden přejezd připadá na téměř každý kilometr trati na celé železniční síti. Správa železnic ročně investuje do jejich modernizace a zvýšení zabezpečení zhruba jednu miliardu korun. Částečně se daří rušit i nevyužívané přejezdy na účelových, polních a lesních komunikacích. Během modernizace koridorů a při výstavbě nových přeložek se již automaticky budují místo železničních přejezdů nejbezpečnější mimoúrovňová křížení.

Výstavba nadjezdu či podjezdu však v mnoha případech vyjde až na 500 milionů korun a jejich projektová příprava může trvat i dlouhé roky. V mnohých případech se například musí měnit územní plán, což podmiňuje souhlas dotčených obcí.

Další praktické informace nebo videa zaměřená na prevenci a odstranění nebezpečného a nezodpovědného chování na železničních přejezdech najdete na webových stránkách Správy železnic v sekci Bezpečná železnice ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ředitelství vodních cest: Velká plavidla mohou nově bezpečně přečkat povodeň u modernizovaného ochranného stání u Lovosic na Labi

13:21 Ředitelství vodních cest: Velká plavidla mohou nově bezpečně přečkat povodeň u modernizovaného ochranného stání u Lovosic na Labi

Ředitelství vodních cest ČR uvedlo do plného provozu modernizované ochranné stání pro velká plavidla…