První kolo hodnocení ukazuje, že relevantní strany lze rozdělit do tří skupin. Minimum informací poskytují SPOZ a Úsvit přímé demokracie. Částečně lépe jsou na tom KSČM, ODS a KDU-ČSL. Výsledky TOP 09, SZ, ČSSD a Ano 2011 řadí tyto strany do nejlépe hodnocené skupiny. Celkově však platí, že drtivá většina monitorovaných stran se k financování svých volebních kampaní vyjadřuje jen velmi obecně a řada důležitých informací je veřejnosti utajována. Více na http://www.transparentnivolby.cz/snemovna2013/.
Nynější monitoring vychází ze zkušeností s hodnocením letošních prezidentských kampaní. V současnosti je hodnoceno 9 politických stran či hnutí s největším volebním potenciálem a to podle 10 kritérií dobré praxe a transparentnosti, sestavených na základě zahraničníchzkušeností. Strany byly dotazovány, zda mají transparentní účet, zda informují o financování svých kampaní, zda uveřejňují jména spolupracujících reklamních, mediálních a PR agentur a jména lidí, kteří za kampaněmi stojí. Hodnocení stran vychází jak ze zaslaných odpovědí, tak i z informací uvedených na jejich webových stránkách nebo v médiích. Stručné shrnutí hodnocení jednotlivých stran je v příloze TZ. Strany mají nyní šanci se k tomuto hodnocení vyjádřit a především doplnit chybějící informace tak, aby mohly být zahrnuty do výsledků druhého kola monitoringu financování volebních kampaní, které budou zveřejněny dne 17. 10. 2013.
„Součástí projektu bude také zveřejnění podrobných životopisů lídrů kandidátek, včetně aktuální vizualizace jejich vazeb k firmám na základě dat z obchodního rejstříku a upozornění na jejich případné kontroverzní kauzy,“ dodává Jiří Fiala z občanského sdružení Naši politici. Více na http://www.nasipolitici.cz/cs/volby.
Monitoring financování volebních kampaní se zaměřuje také na sledování aktuálních inzertních a mediálních výdajů, které tvoří největší část rozpočtů jednotlivých stran. Je to však velmi problematické. Žádná z devíti stran otevřeně a úplně neuvádí skutečnou výši těchto výdajů nebo dokonce získaných slev na inzerci. Monitorovat v řádu týdnů lze jen tiskovou inzerci, bannerové kampaně, reklamu v rozhlase a televizi, a až s měsíčním zpožděním pak out-doorové kampaně. „Kvůli absenci zákona o financování politických stran mohou tyto náklady volně „protékat“ mediálními a reklamními agenturami, z nichž některé mají své kořeny v off-shore destinacích a realizují veřejné zakázky v řádech desítek miliónů od úřadů, které strany kontrolují. Tyto vazby budeme dále zkoumat“, dodává David Ondráčka, ředitel TI.
Tímto projektem chce TI přispět k vyšší míře otevřenosti u všech politických kampaní v České republice a současně na praktických příkladech ukázat mimořádné nedostatky pravidel pro financování stran a kampaní. Cílem je změnit pravidla financování stran a zavést institucionální přezkum jejich hospodaření. Projekt podporují Fond Otakara Motejla a Open Society Institute. Velký díl práce na něm odvádějí také studenti Fakulty mezinárodních vztahů VŠE.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Transparency international