Tým silniční bezpečnosti: Černý led může na silnici nepříjemně překvapit

30.10.2017 17:15 | Zprávy

Aktuálně by řidiči měli pamatovat především na nebezpečí vzniku ledovky v důsledku padajícího mrznoucího deště, mrholení či usazování mlhy při teplotách vzduchu blízkých nule stupňů Celsia. Nebezpečí hrozí tam, kde srážky padají na promrzlou silnici. Teplota okolního vzduchu přitom může být i plus tři stupně.

Tým silniční bezpečnosti: Černý led může na silnici nepříjemně překvapit
Foto: nadacebesip.cz
Popisek: Tým silniční bezpečnosti

Řada automobilů je dnes vybavena ukazatelem teploty okolního vzduchu, jeho čidlo však bývá umístěno několik decimetrů nad vozovkou. Takže při plusových teplotách blížících se nule a vlhkém počasí či při jízdě po navlhlém povrchu raději opatrně. Nebezpečí hrozí od soumraku do svítání, ale také za dne v místech s celodenním stínem.

Z devadesátky na suchu zastavíme na 70 metrech, na ledě až po čtvrt kilometru

Silnice pokrytá náledím se lehce může změnit v hladké kluziště. Přilnavost pneumatik k povrchu klesá na minimum. Adekvátně tomu se prodlouží brzdná dráha. Pokud například z devadesátky na suché silnici zastavíme na 70 a na mokru na necelých 90 metrech, na náledí budeme potřebovat bezmála čtvrt kilometru. V rizikových úsecích se tedy vyplatí snížit rychlost jízdy, maximálně se soustředit na řízení, předvídat. „Zpomalování zahájit s dostatečným předstihem a pedál brzdy ovládat s citem. Opatrnost je na místě i při průjezdu zatáčkou. Nejen pro délku brzdné dráhy, ale i pro odstředivou sílu při jízdě obloukem platí, že se zvyšuje s kvadratickou závislostí na rychlosti jízdy,“ varuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Pojede-li tedy řidič namísto čtyřicítkou osmdesátkou, ze zatáčky ho bude vytlačovat nikoliv dvojnásobná, ale čtyřnásobná síla. Nejlepší jezdeckou taktikou je dostatečně zpomalit ještě na rovném úseku, zatáčku se snažit projet, pokud to její tvar jen trochu dovolí, s konstantně natočeným volantem. Jakékoliv prudké manévry s volantem se mohou zle vymstít.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Tisková zpráva

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Musíme stavět rychleji, levněji a chytřeji

Souhlasím s vámi, ale nezapomněl jste taky na jednu důležitou věc a tou je kvalita? Proč jsou u nás silnice a mnohdy i dálnice v tak hrozném stavu? A k té rychlosti, do teď jsem nepochopil, proč u nás výstavba tak dlouho trvá? Vždyť nejsme schopni ani dodržet původní termíny - viz třeba dálnice do P...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jihočeský kraj: Nejlépe opravenou kulturní památkou kraje je tvrz v Mladějovicích

10:34 Jihočeský kraj: Nejlépe opravenou kulturní památkou kraje je tvrz v Mladějovicích

Tvrz a panský dům v Mladějovicích, které byly dlouhá léta ve zdevastovaném stavu, se po patnácti let…