V letech 1993-2016 zemřelo na českých silnicích 764 dětí. Na celkovém počtu obětí nehod se děti podílely 3 procenty, tedy každý 33. usmrcený v silničním provozu byl ve věku do 15 let. Nejhorší situace byla v roce 1994, kdy zemřelo 75 našich nejmenších, naopak historicky nejméně dětí zemřelo v roce 2013 – celkem 8. V loňském roce zemřelo 13 našich nejmenších. Od ledna do konce října 2017 zahynulo dalších 9 dětí. Děti sice v naprosté většině případů umírají cizí vinou, nicméně i ony mají svůj podíl na statistikách nehod, bohužel i smrtelných. V letech 2008-2016 zavinily celkem 4 062 dopravních nehod jako chodci a 2 237 jako cyklisté. Jejich následkem zemřelo 10 dětských chodců a 4 cyklisté.
Kvalita dopravní výchovy v České republice
„Pro děti jsou hlavním vzorem, jak se na silnici chovat, jejich rodiče. Děti se učí neustále a vnímají nejen vědomě, ale také podvědomě, což znamená, že si osvojují chování, aniž by tomu věnovaly pozornost. Velký vliv na ně má i dopravní výchova, která je mimochodem již pátým rokem nedílnou součástí rámcových vzdělávacích programů. Samozřejmě dopravní výchova systematická, obsahově kvalitní, srozumitelně a poutavě podaná,“ říká Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti. Jak to s ní vypadá v reálném životě, naznačuje tematická zpráva „Vzdělávání v bezpečnostních tématech“ České školní inspekce. Na konci roku 2015 byl do všech mateřských, základních a středních škol zapsaných do školského rejstříku zaslán elektronický dotazník, navíc od listopadu 2015 do února 2016 proběhla ve 107 základních školách a víceletých gymnáziích a 22 středních školách prezenční inspekce. Dopravní výchově se více než okrajově věnuje 93 procent mateřských škol, 95 procent základních škol, ale jen 46 procent středních škol. Vázne však průběžné vzdělávání učitelů dopravní výchovy. V posledních dvou letech se příslušného školení zúčastnilo jen 29 procent pedagogů z mateřských škol, čtyři pětiny učitelů ze základních škol a 45 procent učitelů středních škol. V základních školách se s dopravní výchovou setkávají především žáci 1. stupně. V 98 procentech případů základní školy na dopravní výchově spolupracují s externími partnery, na středních školách je to v 87 procentech. Obecně dominuje spolupráce s Policií ČR, dále pak školy spolupracují s městskými policisty, rodiči, Besipem a příslušnou obcí.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva