Tým silniční bezpečnosti: Neviditelné nehody

01.12.2021 21:30 | Tisková zpráva

Neoznačení chodci a cyklisté se vystavují velkému nebezpečí. Podle statistik bývá v tomto ročním období nejvíce dopravních nehod. Ne každý je držitelem řidičského průkazu, ale chodcem je naprostá většina.

Tým silniční bezpečnosti: Neviditelné nehody
Foto: nadacebesip.cz
Popisek: Tým silniční bezpečnosti

Právě tato skupina společně s cyklisty patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Nechrání je totiž pomyslná plechová karoserie. Zejména na podzim, kdy ráno je dlouho tma a odpoledne se brzy stmívá, je zapotřebí, aby byli lidé vidět a předešli nehodám. Střet s autem může mít osudové následky. Také řidiči motorových vozidel musí dbát na to, aby byli při svých cestách vždy dobře vidět.

Vidět a být viděn. Základní pravidlo bezpečnosti na silnicích, které by měl dodržovat každý nejen v podzimních měsících. „V provozu nejsme sami a měli bychom být k sobě navzájem ohleduplní. Jak může řidič zajistit bezpečí ostatních, když dobře neuvidí přes znečištěné čelní sklo automobilu nebo když se chodec oblékne do tmavého oblečení a za šera vyrazí na procházku? Ani v jednom případě není člověk rozumný. Abychom při snížené viditelnosti zabránili nehodám, musíme být zodpovědní a obezřetní,“ zdůrazňuje Markéta Novotná, krajská koordinátorka MD BESIP Libereckého kraje.

Viditelný chodec

Chodci by pro zvýšení své viditelnosti měli používat kombinaci pestrobarevných oděvů doplněných retroreflexními doplňky. Existuje jich celá řada. Od běžně známých reflexních pásků, přívěsků až po doplňky oblečení (například tkaničky do bot), reflexní části samotných oděvů (logo oděvu, všitý pruh) či celoreflexní oděvy (bundy, kalhoty, reflexní vesty). „Na trhu je celá škála dostupných fluorescenčních a reflexních doplňků a prvků, kterými se můžeme vybavit. Člověk je díky nim vidět na téměř čtyřnásobnou vzdálenost než v bílém oblečení a v provozu se bude určitě cítit bezpečněji,“ říká Jan Polák z Týmu silniční bezpečnosti (ZDE). Doplněk však musí být správně umístěný. „Na uchu batohu či kabelky schovaný pod paží nám bude k ničemu. Nejlepší je umístění na pohyblivé části těla, tedy na zápěstí či kotníku. Případně ve směru tak, aby jej řidiči viděli,“ radí Polák.

Povinnost používat reflexní prvky za snížené viditelnosti na komunikacích mimo obec, kde není veřejné osvětlení, ukládá od roku 2016 zákon. Reflexní prvky by však měly být běžnou součástí při nevlídném počasí nehledě na místo, kde se chodec pohybuje.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

MUDr. Zdeněk Hřib byl položen dotaz

Veřejná doprava

Dobrý den, když tak myslíte na ekologii, proč v Praze není hromadná doprava pro všechny zdarma?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
style="min-height:300px;"> reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Nárůst počtu dobíjení přes 50 %

16:14 ČEZ: Nárůst počtu dobíjení přes 50 %

ČEZ letos zprovoznil už 74 nových stanic, v síti jich je momentálně celkem 916. Výstavbu táhnou ultr…