Nejvíce mrtvých bylo z řad pasažérů osobních automobilů (2 008), následují motocyklisté (156), posádky nákladních automobilů (109), cyklisté (17), cestující v autobusech (6) a traktoristé (5). Střety se stromy se na celkovém počtu nehod sice podílely jen ze 3 procent, ovšem na celkovém počtu jejich obětí z jedné šestiny. Nepřekvapí proto, že pravděpodobnost úmrtí při srážce se stromem je výrazně vyšší než u průměrné dopravní nehody. Na jeden tisíc všech nehod vyšetřovaných Policií ČR, ke kterým došlo v uvedeném období, zemřelo v průměru 6,8 osoby. Na jeden tisíc srážek se stromy to bylo 36,7 oběti, 5,4x více.
Stromy a vegetace nejednou bývají nepřímou příčinou závažných nehod
Ovšem je řada nehod, kde stromy a vegetace obecně bývají jejich nepřímou příčinou. Dle údajů zveřejněných Ing. Zorou Šachlovou a kol. se jedná o případy, kdy stromy, keře, vysoká tráva nebo polní plodiny rostoucí v rozhledových polích směrových oblouků a křižovatek brání rozhledu. Ze souboru cca 1100 znaleckých posudků bylo odvozeno, že 15 % nehod bylo iniciováno okolností, kdy řidič v rozhodujícím okamžiku neměl přes vegetaci dostatečný rozhled. Nemohl tak reagovat včas. Nedostatečný rozhled bývá také příčinou nehod na železničních přejezdech. Další nebezpečí spočívá v tom, že stromy a keře způsobují střídání kvality povrchu silnice (např. suchý a mokrý), rovněž tak za slunného počasí se může rychle střídat ostré světlo a stín, což zvyšuje možnost přehlédnutí nebo pozdního rozpoznání problematické situace. Stromy rostoucí na krajnici nejednou narušují konstrukci vozovky a vytvářejí tak terénní nerovnosti. Jejich následkem může dojít ke zhoršení stability jedoucího vozidla. Defekty povrchu vozovky mohou rovněž bránit odtoku vody, což může být příčinou smyku.
V roce 2016 rekordně nízký počet mrtvých
V loňském roce došlo na silnicích ke 2 697 srážkám se stromy vyšetřovaným Policií ČR. Vyhaslo při nich 75 lidských životů, tedy 13,8 procenta všech obětí dopravních nehod. Za hodnocených posledních 16 let to bylo nejméně. Druhého nejpříznivějšího výsledku bylo dosaženo v roce 2013 (86 obětí), naopak nejhorší byla bilance roku 2003 s 222 mrtvými. Nejvíce obětí bylo tradičně z řad cestujících v osobních vozidlech (64), s velkým odstupem následovaly nákladní automobily (9) a motocykly (1). „Pokud se jedná o počet obětí z řad motorkářů po kolizi se stromem, loňský rok byl jednoznačně nejpříznivější. Druhého nejlepšího výsledku bylo dosaženo v roce 2013, kdy zemřelo 5 jezdců v jedné stopě, naopak nejtragičtější byla bilance roku 2003 se 17 mrtvými,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
Článek obsahuje štítky
autor: Tisková zpráva
Veřejná doprava
Dobrý den, když tak myslíte na ekologii, proč v Praze není hromadná doprava pro všechny zdarma?
Další články z rubriky

20:16 FNUSA: Šetrnější přístup k léčbě parodontitidy přináší méně komplikací
Záněty dásní se vyskytují často a většinou probíhají bezproblémově. Jakmile ovšem zánět přejde na ji…