V Kunovicích slaví deset let od vzletu modernizovaného letounu, který opět dobývá svět

30.07.2025 11:24 | Tisková zpráva

V těchto dnech uplynulo přesně deset let od chvíle, kdy se do vzduchu poprvé vznesl letoun L 410 NG – nejnovější generace legendárního českého Turboletu, jehož kořeny sahají až do 60. let. Výroční letoun vznikl v závodě Aircraft Industries v Kunovicích a navazuje na tradici robustních, spolehlivých a univerzálních strojů, které i po desetiletích slouží po celém světě. Nová generace ovšem přináší technologický skok vpřed.

V Kunovicích slaví deset let od vzletu modernizovaného letounu, který opět dobývá svět
Foto: archiv
Popisek: Letoun L 410 NG

Anketa

Máte důvěru ve velení Armády České republiky?

1%
98%
hlasovalo: 15496 lidí
Letoun L 410 NG (Next Generation) je výsledkem rozsáhlé modernizace, která se promítla nejen do vzhledu, ale zejména do letových parametrů. Díky vylepšené konstrukci a silnějším motorům zvládne přepravit až o 500 kg více nákladu než jeho předchůdce. Maximální dolet se přitom zvýšil na více než 2 500 kilometrů. Stroje se tak dostávají do vzdálenějších a často i náročnějších oblastí.

Na samotné výrobě letounu se podílí více než 600 českých firem a finální kompletace stále probíhá v Kunovicích. Letadlo tvoří více než 200 000 dílů, což ukazuje na komplexnost projektu a zároveň vysokou úroveň českého leteckého inženýrství.

„Deset let od prvního vzletu L 410 NG je pro nás milníkem, který potvrzuje úspěšnost této modernizace a pokračující poptávku po spolehlivém víceúčelovém letounu české výroby,“ uvedla Alena Medová, předsedkyně představenstva společnosti Aircraft Industries.

Letadlo do nepohody i do výšin

Klíčovou předností L 410 NG je jeho všestrannost. Letoun je schopen operovat i v extrémních podmínkách – od teplot hluboko pod bodem mrazu až po tropické oblasti. Výrobce garantuje provozní schopnosti v rozmezí od –50 °C do +50 °C. Kromě toho zvládá starty a přistání na krátkých a nezpevněných drahách, což ho činí ideálním strojem pro regiony se špatnou infrastrukturou – ať už se jedná o písečné pásy, travnaté plochy nebo vysokohorská letiště.

„Letoun L 410 je konstruován tak, aby zvládal náročné podmínky, jako jsou nezpevněné plochy nebo vysoké teploty. Tyto vlastnosti z něj činí ideálního kandidáta pro regiony, kde je infrastruktura omezená,“ doplnila Alena Medová.

Mezi verze, které dnes v Kunovicích vznikají, patří nejen klasická pasažérská varianta pro 19 cestujících, ale také nákladní, ambulance, zdravotnické verze, verze pro výsadkáře či hlídkovací MPA varianta. Zvláštní pozornost si zaslouží úprava pro převoz pacientů s vysoce infekčním onemocněním – takové letouny dnes vyrábějí pouze tři firmy na světě – Aircraft Industries je mezi nimi.

Návrat ke kořenům: první let v roce 2015

Anketa

Chcete, aby STAČILO! a SOCDEM postavili společnou kandidátku?

89%
5%
hlasovalo: 11708 lidí
První vzlet modernizovaného letounu L 410 NG proběhl 29. července 2015 v odpoledních hodinách. Jednalo se o zahájení certifikačních zkoušek, které potvrdily parametry nové generace stroje. Během úvodního letu byly ověřeny základní letové vlastnosti, funkčnost ovládání, pohonných jednotek, palivového systému a avioniky.

Za kniplem tehdy seděli zkušení piloti Stanislav Sklenář a Petr Jarocký, let doprovázeli také pracovníci kvality výroby Zdeněk Koníček a Michal Sum.

Letouny L 410 dnes létají na všech kontinentech. Slouží jak v civilním, tak ve speciálním provozu – od Evropy přes Asii až po Latinskou Ameriku. A jak naznačují aktuální dodávky a další objednávky, L 410 NG má i po deseti letech od svého prvního vzletu našlápnuto na další úspěšnou dekádu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

Radek Rozvoral byl položen dotaz

Jak je možné se vymanit ze systému emisních povolenek?

A je to možné jen tak, abysme třeba neplatili nějaké šílené pokuty nebo na to nedoplatili jinak, třeba odříznutím od dotací, což by nás taky dost znevýhodnilo? Nebo vy fakt věříte tomu, že sama EU povolenky zruší?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

DIAMO zrušilo veřejnou soutěž na projekt sanace heřmanické haldy

22:03 DIAMO zrušilo veřejnou soutěž na projekt sanace heřmanické haldy

Státní podnik DIAMO se rozhodl připravit projektovou dokumentaci sanace heřmanické haldy vlastními s…