Zjištění SSŠVT: IT školy v Česku mají propastné rozdíly

04.02.2014 14:20 | Zprávy

České republice patří v regionu střední a východní Evropy z hlediska velikosti trhu IT služeb třetí místo za Ruskem a Polskem. Kromě dodávek hardwaru a softwaru jde o nejvýznamnější složku celkového byznysu informačních technologií.

Zjištění SSŠVT: IT školy v Česku mají propastné rozdíly
Foto: SSŠVT
Popisek: Soukromá střední škola výpočetní techniky NEPOUŽÍVAT

To se promítá i do trhu práce a školství. Řada středních škol začala v posledních letech studentům otevírat obory spojené s informačními technologiemi jen proto, aby využila tohoto trendu a získala studenty. S každým studentem totiž přichází na školu i finance od státu. Jen v žebříčku oborů na pracovním trhu je právě obor informačních technologií podle dostupných údajů na druhém místě s 9,3 procenty volných míst. Přitom kvalita výuky odborných předmětů mnohdy založená i na vybavení školy jsou někde na velmi nízké úrovni. Ukazuje se to na propastných rozdílech v kvalitě IT oborů, míní zástupci Střední soukromé školy výpočetní techniky v Praze, která se úzce specializuje na tento segment.

Těch, kteří o sobě na trhu práce dnes tvrdí, že jsou IT specialisté je věru mnoho, bohužel těch těm, co informačním technologiím skutečně rozumí, je ve skutečnosti daleko méně. První kroky v tomto směru přitom mnohdy absolvují právě na střední škole. Pozornost při jejím výběru je pro studenty klíčová. IT studium totiž s nadsázkou není jen o hraní počítačových her. Škol, které nabízí studium zaměřené na IT, je mnoho. Nemálo škol nabízí spolu s oborem informační technologie i obory, které s oborem IT nesouvisí nebo souvisí jen okrajově. Student pak absolvuje odborné či praktické předměty, jejichž náplň je v budoucím uplatnění absolventa právě v oboru IT silně diskutabilní. O programování či prostředí Windows a Linux se tak možná dozví jen teoreticky. Tristní je to i po stránce vybavení. Bez kvalitního hardwaru nelze novodobý software ani rozjet, nemluvě o nemalých investicích, na které tyto školy zkrátka nemají.

„Jen v letošním roce jsme zaznamenali několik studentů, kteří na naši školu přestoupili s tím, že je výuka oboru IT na předcházející škole, byť měli slušný prospěch, neuspokojovala. Mnohdy totiž pod dojmem frustrace ztratili i motivaci. V rámci odborné výuky totiž absolvovali např. dílny, učili se svářet nebo nemohli při výuce využívat software a to proto, že konfigurace počítače toto prostě neumožňovala. Dokážu si představit, že by naše škola učila ještě jiný obor, který s IT příliš nesouvisí. Ale již si nedokážu představit, že bychom výuku dokázali udržet na slušné úrovni. Z tohoto důvodu jsme školou, která je zaměřena pouze na obor informační technologie. Platí staré známé přísloví: „Když dva dělají totéž, není to totéž“,“ říká ze zkušenosti Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky na pražském Proseku.

Jak se tedy zorientovat?

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Dukovany

Jestli je pravda, že ohledně dostavby Dukovan vaše vláda spoléhá do značné míry na dohody o smlouvách budoucích, jak tvrdí Havlíček, nemyslíte, že je to chyba? Já nevím, ale dá se takovým dohodám věřit? Aby to nedopadlo jako téměř vždy, že se o něco zásadního připravíme. Jak to vidíte vy? Řeší se vů...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ERÚ: Spotřeba elektřiny i plynu v prvním čtvrtletí vzrostla

13:21 ERÚ: Spotřeba elektřiny i plynu v prvním čtvrtletí vzrostla

Ještě v polovině loňského roku spotřeba elektřiny i plynu klesala, letošní první čtvrtletí už však j…