dTest: Kupujete na internetu použité zboží? A víte, jak jej případně reklamovat?

08.04.2021 21:20

E-shopů s použitým zbožím je na internetu celá řada. Lze tu sehnat knihu, která je již v knihkupectvích vyprodaná, značkovou kabelku za zlomek ceny nebo zboží, které bylo pouze rozbaleno a nikdy nepoužito. Co když se ale na takto zakoupené věci objeví vady? Jaké nedostatky se dají považovat za vadu a jaké ne? Je možné reklamovat použité zboží?

dTest: Kupujete na internetu použité zboží? A víte, jak jej případně reklamovat?
Foto: dTest
Popisek: dTest
reklama

Pokud se chystáte objednat si přes internet použité zboží, je namístě seznámit se s recenzemi předchozích kupujících. Zároveň je také dobré si ověřit, zda věc kupujete od podnikatele, který ji nabízí za účelem dosažení zisku, nebo od soukromé osoby, která pouze prodává něco, co jí doma přebývá. V případě nákupu od podnikatele jste jako kupující mnohem lépe chráněni a zboží můžete reklamovat téměř ve stejném režimu a se stejnou vymahatelností, jako kdybyste kupovali zboží nové. Na plnění povinností prodávajícího navíc dohlíží dozorové orgány, zejména Česká obchodní inspekce. Pokud zboží koupíte od soukromé osoby, platí sice také 24měsíční odpovědnost za vady, není ale stanovena lhůta pro vyřízení reklamace. A když prodávající svoji odpovědnost neuzná, budete muset nárok vymáhat u soudu.

Prodává-li použité zboží podnikatel, musí vás informovat především o tom, že zboží již bylo použito. Musí vás také upozornit na vady zboží a na míru jeho opotřebení, tedy na to, jak dlouho a jakým způsobem bylo používáno. „Tuto informační povinnost lze snadno splnit například v případě automobilu, kde může být kromě data koupě předchozím majitelem uveden i přesný počet najetých kilometrů, který má vliv na míru opotřebení jednotlivých částí vozu,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. A dodává: „Naproti tomu při koupi kuchyňského spotřebiče bude třeba pro odhad míry opotřebení a budoucí životnosti věnovat větší pozornost materiálu výrobku, jeho provedení nebo ceně.“

Anketa

Má premiér Babiš na vlastní pěst shánět vakcíny i vysoko nad rámec cen, které vyjednala EU?

78%
22%
hlasovalo: 11299 lidí

A jak je to s vadami a možností reklamovat použité zboží? Pod pojmem vada si lze představit jakýkoliv nesoulad skutečných vlastností zboží s vlastnostmi deklarovanými nebo spravedlivě očekávanými. V případě použitého zboží se ale za vadu nepovažují nedostatky, o kterých kupující předem věděl nebo které plynou z míry opotřebení, tedy doby a způsobu užívání, s čímž musí být kupující seznámen. Pokud si například koupíte rok starý notebook a na něm se bude vybíjet baterie o třetinu rychleji než nová, jedná se o standardní snížení její výkonnosti, které vám potvrdí většina odborníků v dané oblasti. Pokud by však baterie měla v této době nulovou kapacitu, jednalo by se o vlastnost, kterou jste nemohli očekávat, pokud jste na ni nebyli upozorněni. Tedy o vadu, jejíž odstranění můžete po prodávajícím žádat.

Reklamovat vadu použitého zboží můžete stejně jako v případě zboží nového. Za vadu odpovídá prodávající, který si k posouzení vady nebo opravě zboží může smluvit jiný subjekt, nejčastěji autorizovaný servis. „Má ale právo zkrátit dobu svojí odpovědnosti za vady a tím také dobu pro uplatnění reklamace. Toto zkrácení však nikdy nemůže být větší než na polovinu zákonné doby, tedy dvanáct měsíců,“ upozorňuje Eduarda Hekšová.

Prodávající má podle zákona povinnost odstranit vadu zboží buď opravou, která nijak nesníží hodnotu věci, nebo výměnou za zcela stejný nový bezvadný kus, případně odstoupením od kupní smlouvy či formou slevy, pokud vada nebrání dalšímu užívání věci. V případě použitého zboží však není spravedlivě možné, aby prodávající sehnal zcela stejně opotřebovaný nový kus zboží. Zákon tedy namísto výměny zboží dává kupujícímu v tomto případě rovněž právo na přiměřenou slevu z ceny.

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: Tisková zpráva

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

ÚZSVM zvítězil ve sporu o více než čtvrt miliardy

22:30 ÚZSVM zvítězil ve sporu o více než čtvrt miliardy

Městský soud v Praze potvrdil rozsudek Obvodního soudu pro Prahu 2, jímž byla zamítnuta žaloba o zap…