dTest: Výchova mladých spotřebitelů v Česku

14.03.2019 15:18 | Zprávy

Ochrana našich spotřebitelských práv není samozřejmostí. U příležitosti Světového dne spotřebitelských práv stojí za připomínku historický okamžik, který k jeho vzniku vedl. Zároveň je třeba si uvědomit důležitost vzdělávání spotřebitelů od útlého věku. Spotřebitelská gramotnost není součástí školních osnov; řada aktivních učitelů ji přesto do výuky zařazuje díky spolupráci se spotřebitelskou organizací dTest.

dTest: Výchova mladých spotřebitelů v Česku
Foto: dtest.cz
Popisek: dTest - logo

První krok k vytvoření současného systému ochrany slabší smluvní strany učinil americký prezident J. F. Kennedy 15. března 1962 ve svém projevu určeném Kongresu. Svůj projev uvedl takto: „Spotřebitelé jsme my všichni…“ a poté vyhlásil čtyři základní teze na ochranu spotřebitelů – právo na bezpečnost výrobků, právo ochrany před nekalými praktikami a zavádějícími informacemi, právo výběru zboží a služeb za férové ceny, právo na zákonnou ochranu zájmů spotřebitelů. Ty jsou i po 57 letech stále aktuální. Celosvětová spotřebitelská organizace Consumers International prohlásila 15. březen za Světový den spotřebitelských práv v roce 1983.

Šíření spotřebitelské gramotnosti již mezi žáky a studenty je jedním z cílů spotřebitelské organizace dTest. Své materiály a aktivity dTest přizpůsobuje různým věkovým skupinám. „V našem kolektivu je řada nadšených studentů práv a mladých právníků, kteří nám pomáhají lépe pracovat s mladými lidmi. Nejvíc se nám osvědčilo pořádání kreativních soutěží a her,“ říká vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený a dodává: „Pro učitele jsme také připravili příručku s radami a příklady, jak vzdělávat žáky na druhém stupni základních škol a gymnázií. Ukazujeme, jak zapojit spotřebitelské vzdělávání do hodin matematiky, fyziky a chemie.“

Pro náctileté dTest každoročně vyhlašuje soutěž Spotřeba pro život. Soutěž je určena pro žáky středních škol, vyšších odborných škol a odborných učilišť, mohou se jí ale účastnit samostatně i žáci zapojení do různých forem mimoškolských odborných aktivit. Každý soutěžní kolektiv reprezentuje tříčlenný redakční tým a koordinátor z řad dospělých. Soutěží se v tvorbě vzorového čísla spotřebitelského časopisu pro své vrstevníky. Studenti v něm zužitkují vlastní zkušenosti s daným tématem, mohou také zpracovat test výrobků či služeb. Tématem letošního ročníku jsou poštovní a přepravní služby. Více informací o soutěži ZDE.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Petr Hladík byl položen dotaz

elektromobilita

Proč zrovna neziskovky?V rozpočtu je tolik peněz,že znovu bude státní rozpočet podporovat neziskovky. Ano,ať podporuje,ale jenom ty charitativní apod.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Armáda ČR: Strakoničtí vojáci modernizují techniku

16:08 Armáda ČR: Strakoničtí vojáci modernizují techniku

Vojáci 252. protiletadlového raketového oddílu mají nového pomocníka pro boj se vzdušným protivníkem…