Věříte, že příčinou (jednou z příčin) výpadku elektřiny byly obnovitelné zdroje?Anketa
Europoslanec byl magnetem pro přítomné členy i novináře již před zahájením svého vystoupení a v hloučku se do diskuze s ním snažili zapojit jeho spolustraní i zástupci médií, od nichž na místě směrem k němu zaznívaly dotazy zejména k jeho kauzám.
O Turkových přešlapech se vyjadřoval i samotný předseda strany Petr Macinka, jenž připomenul například ryhlou jízdu, kterou se europoslanec chlubil na svých sociálních sítích, načež si po velké vlně kritiky, jež vyvolala, sypal popel na hlavu a přišel s omluvami. Právě v té době začaly upadat i preference motoristů, což naznačilo, že je Turek i nadále jejich nejviditelnější tváří. Ostatně, málokdo budil na místě takový zájem jako právě on.
Vidět to bylo i z reakce přítomných, když došlo na samotné vystoupení europoslance, v němž hned v úvodu vyjádřil skepsi nad tím, jak to má Česká republika se svobodou rozhodování, když její legislativa podléhá nadřazenému kolektivismu Evropské unie.
Ale zároveň se vyhranil proti vystupování z EU. „Být patnáct let v opozici, nezměnit ani jeden zákon a blábolit populistické nesmysly o tom, že zrušíme Evropskou unii nebo ji rozpustíme nebo ji opustíme, když máme 80 % exportu a obchodu v Evropské unii, je prostě nesmysl,“ narážel Turek pravděpodobně na tradiční rétoriku SPD Tomia Okamury.
Popsal i svou návštěvu Německa, kam jel prozkoumat proces vypínání jaderných elektráren. Němci podle něj doufají, že problémy vyřeší jadernou fúzí. Ale i němečtí odborníci, jak doznal Turek, varují před tím, že výroba energie z jaderné fúze může být jen velmi malou částí v energetickém mixu a že rozhodně nemůže nahradit vypnuté jaderné elektrárny. „Je to důkaz toho, jak se Evropa snaží spáchat sebevraždu,“ popsal Turek.
„My nejsme schopni být tou pojistkou. My jsme v tom energetickém průmyslu něco jako energetická pojistka Německa za jejich špatnou energetickou strategii. My, za naše peníze, budeme muset zajistit do deseti let posílení a výstavbu energetické soustavy. A bude to proč? Ne abychom zajistili energetickou bezpečnost České republiky, ale bezpečnost Německa,“ řekl Turek s tím, že do výdajů je nutné počítat i výstavbu nového reaktoru Dukovan.
Věnoval se krátce i problémům automobilek. „Automobilky v roce 2027 mají začít platit pokuty, v roce 2030 musí snížit produkci CO2 na 50 %,“ poznamenal Turek s tím, že velké problémy nastaly už při požadavku snížit emise na 15 %.
Takové politice je podle Turka možné se bránit jen odporem národních vlád v EU. „Evropská unie je pro nás bohužel v mnoha ohledech nadřazená. Jsme povinni implementovat unijní právo a to je pak součástí naší legislativy. My nemůžeme říct, že nebudeme něco dodržovat. Ovšem, jak dodáváme, žádná pokuta není tak vysoká, jako destrukce vlastního průmyslu,“ naznačil Turek, že pokud se Motoristé dostanou do vlády, je možná i cesta neuposlechnutí.
Turek dodal, že Evropská komise šermuje absolutními čísly, ale neuvědomuje si reálné dopady své zelené politiky.
Dále poukázal na uhlíková cla, tzv. CBAM, které se chystá unie zavádět. To znamená, že výrobek z třetích zemí musí splňovat unijní normy emisí CO2. „Někde se vyrobí produkt, který my jsme si zakázali vyrábět, a tento produkt musí splňovat certifikace, které my si určíme. Byli za mnou z Washingtonu kolegové z jedné velké společnosti, kteří mají 260 zaměstnanců jen na to, aby přeložili a pochopili systém CBAMu a jak ty jejich firmy v Asii mají certifikovat to, kolik která hračka vyprodukovala emisí CO2 při výrobě, aby mohla být odeslána do EU a aby mohli zaplatit odpovídající pokutu! Za to, kolik se u výroby vyprodukovalo CO2,“ popsal Turek novotu z EU. „Tohleto je postapokalyptická orwellovská šílenost,“ dodal Turek.
Výsledek? Papírově klesá naše produkce CO2. Důvod? Podle Turka je jediný. V Asii stoupá produkce CO2 z výroby, kterou my jsme si tady zakázali.
Proti politice Evropské komise se dá bránit na národní úrovni, na Radě EU. Jenže to vyžaduje razantní a schopné ministry. „Současné působení našich ministrů vypadá tak, jak jsme to viděli v druhé polovině roku 2022, kdy se za předsednictví ČR většina z těch nejhorších zelených agend schválila. Naše současná vláda nyní předstírá, že proti tomu extrémně bojuje,“ podotkl ironicky vůči Fialově vládě Turek. A popsal hlasování europoslanců za ODS – když měli hlasovat pro zákaz zákazu výroby aut se spalovacími motory, byli proti; když měli hlasovat proti Ursule von der Leyen, nehlasovali vůbec.
„My se musíme chovat jinak, než se chovají naši ministři. Oni přiletí do Bruselu jednou za měsíc a jsou rádi, když tam najdou oběd. To by mělo vypadat trošku jinak. Ti lidé by se tam měli hádat. O naši energetickou a průmyslovou bezpečnost. A měli by tam říkat, že u nás v průmyslu pracuje více než 10 % zaměstnanců,“ ukázal Turek recept na politiku v Bruselu.
Podle Turka příští vládu čeká boj proti emisním povolenkám pro domácnosti a dopravu. „Je sebevražda být v příští vládě jako ministr, je sebevražda být součástí příští vlády,“ řekl Turek. Proč do toho přesto chtějí Motoristé jít? Podle něj je poslední možnost, jak naznačenou cestu změnit a vydat se jinudy. V roce 2027 dopadnou povolenky i na domácnosti a na dopravu.
„Náš dekarbonizační cíl na rok 2050 na 100 % dekarbonizace – což znamená, že přestaneme vydechovat, vypnou se továrny, přestaneme se hýbat a odejdeme do lesa, kde budeme nahatí čekat, až se něco stane –, tak tento cíl se zkrátil na rok 2040 na 90 % dekarbonizace,“ varoval Turek a dodal, že proti tomu se nyní bojuje na půdě Evropského parlamentu.
Samotným projevem na veřejné části krizového sněmu strany pak pozornost kolem Turka neustala. Po úseku, který se přenášel i živě, čekalo na delegáty po obědě ještě jedno jednání, které probíhalo za zavřenými dveřmi a jak zaznívalo v kuloárech, mnozí již od rána tušili, že dojde i na řešení krizové situace strany, do níž se podle ohlasů propsala právě pozornost kolem Turka. Respektive kolem jeho přešlapů. Někteří straníci se tak vyjadřovali, že by se mělo řešit právě dění kolem europoslance a to, jaké vrhá světlo na celou stranu.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Marian Kučera