„Manipulativní, zlá, genociderní náno!“ Pochválila Lidl v kauze černoch na letáku a přišel jí krutý vzkaz

6. 1. 2017 12:41

Rozruch vzbudil u části české společnosti poslední leták firmy Lidl, kde v reklamě na oblečení figuruje černoch. Již v průběhu tohoto týdne začala plnit facebookové stránky obchodního řetězce kritika. Přibyly zde desítky příspěvků, v nichž lidé řetězci spílají za to, že muže tmavé pleti umístil do propagačního materiálu. Do kauzy vstoupil svou ironickou poznámkou třeba i jihočeský hejtman Jiří Zimola. O něco vážnější komentář přidala ale odbornice na komunikaci, která Lidl pochválila v médiích za zvládnutí tlaku, a vysloužila si za to na internetu vulgární vzkazy.

„Manipulativní, zlá, genociderní náno!“ Pochválila Lidl v kauze černoch na letáku a přišel jí krutý vzkaz
Foto: facebook
Popisek: Kritizovaný leták společnosti Lidl
reklama

Ironicky veškeré pozdvižení kolem letáku Lidlu okomentoval v posledních dnech jihočeský hejtman Jiří Zimola (ČSSD). „Česko si našlo svou naprosto zásadní aféru. Klučina tmavé pleti na letácích Lidlu! Ufff! Jsem pohoršen! Navrhuji bojkotovat černý čaj, černou kávu a pro jistotu i uherský salám a povlečení z damašku,“ napsal ironicky Zimola a dodal: „Kdyby ale byly v akci nějaké prášky na blbost, objednal bych pro jistotu nějaký ten kamión navíc.“

Samotný Lidl na zmíněný rozruch odpověděl těmito slovy: „Milí zákazníci, vzhledem ke skutečnosti, že Česká republika je součástí Evropy, ve které žijí lidé různých národností i různé barvy pleti, považujeme modelky a modely v našich reklamních letácích za naprosto v pořádku.“

„Odpověď Lidlu byla svým způsobem unikátní, odvážil se jít dál než jiné firmy,“ řekla následně v rozhovoru pro DVTV odbornice na komunikaci na sociálních sítích Eliška Vyhnánková. „Tahle odpověď byla hezky hraniční. Stačilo slovo špatně a už se to mohlo zvrhnout v průšvih. Proto se firmy bojí jít až k těmto hranicím a často raději nereagují vůbec,“ dodala.

O tom, že se ale její komunikace ne všem líbila, svědčí i vulgární vzkazy, které jí prý následně začaly chodit. Vyhnánková se na svém twitterovém účtu totiž napsala: „Posunula jsem se zřejmě díky dnešnímu @DVTVcz na další mediální level. Začaly mi chodit zamilované maily,“ uvedla a jeden z těchto mailů zveřejnila:

„Manipulativní, zlá, genociderní náno. Lidl lže! Jejich posranej leták je lokalizovaný v češtině, žrádlo cpou do stejných obalů lacinější, ale černocha nám tam budou cpát jakoby světově. Lži lži lži. A ta výchova, ať s tím jdou do prdele. Když nás Němci vychovávali minule, tak nás postříleli a zplynovali 250 000, o takovejch detailech jako zmrzačený a poznamenaný výslechama na gestapu a za radovánek SS ani nemluvě. Ale co čekat od multikulturní fašistky živící se kolaborací s takovou nacistickou verbeží, jako je Člověk v tísni a spol.,“ znělo ve zveřejněném vzkazu pro Vyhnánkovou.

Prodávat, ale i vštěpovat názor, hodnotí reklamu Lidlu matematik

Částečně kriticky se dívá na reakci Lidlu také publicista a matematik Marian Kechlibar. „Odpověď Lidlu v sobě zahrnuje dvě myšlenky, které jsou dost odlišné. První půlka odpovědi je ta nekontroverzní. Máme zákazníky všech barev pleti, chceme jim vyjít vstříc. To je u obchodních řetězců normální, že se snaží maximalizovat svůj podíl na trhu,“ podotkl Kechlibar. Druhou půlku odpovědi pak považuje za problémovou. „Lidl chce prostřednictvím svých reklamních materiálů nejen prodávat své produkty, ale zároveň vštěpovat svým zákazníkům určitý názor,“ myslí si Kechlibar a tvrdí, že jde o německé chování.

„Moderní německý stát je s myšlenkou převýchovy lidí spojen více, než by se mi líbilo. Říkám stát, ale tím nemyslím jen politiky, ale také velký business, který je s nimi úzce propojen, a rovněž velká média. Tyto složky spolu vytvářejí jakýsi konglomerát určující společenské poměry v zemi. Megařetězec Lidl samozřejmě nestojí stranou,“ dodal Kechlibar a vzpomněl na kancléře Bismarcka, kdy se rovněž takto převychovávalo. Tvrzení Lidlu působí na Kechlibara jako klasická nepodložená generalizace.

„Ano, lidé, kteří rádi cestují, obecně víc oceňují cizí kultury. Ale toto pozorování přeci nelze rozšířit na celou populaci. Je zcela dobře možné, že mimo množinu ‚cestovatelů a poznávačů‘ takový mechanismus vůbec nefunguje a že člověk, kterému se cizí kultura sama a bez pozvání dostavila do jeho rodného města, bude na její nucené poznávání reagovat zcela jinak než ten, kdo za ní ze své vůle sám vycestoval na jiný kontinent. A dokonce ani ti, kdo osobně poznali jiné kraje, si tím nemusejí vyvinout automatickou toleranci vůči čemukoliv na světě,“ dodal. On sám by však rád nakupoval někde, kde jim jde hlavně o prodej zboží zákazníkovi, a ne o světový pokrok. „Tohle prorůstání politiky do nesouvisejících oblastí života je toxické. Rozhodně dávám přednost tomu, když kramáři chtějí jenom moje peníze a nestarají se o spásu mé duše,“ uzavřel.

Německá média "kauzu černoch" zaregistrovala

Server Manager-magazin.de přináší svým čtenářům informace o tom, co se děje v Česku, přesněji řečeno o tom, kolik vzruchu v České republice dokáže vyvolat jeden černošský model vyfocený v letáku prodejen Lidl. Rozpoutal u nás prý přímo „shitstorm“, což lze přeložit také jako „bouři hoven“. Lidl však na tuto bouři zareagoval se stoickým klidem. Čechům, Moravanům a Slezanům, kterým se nelíbí černoch v letáku, vzkázal, že žijeme ve 21. století, v moderní Evropě a v pestré kultuře, jejíž součástí jsou i vážení čeští zákazníci, ale nejen oni.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: vam
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

,,A mě zavřou na tři!" 2 roky pro afrického násilníka v ČR: Klaus ml. se ozval. A i jiní, je zle

13:31 ,,A mě zavřou na tři!" 2 roky pro afrického násilníka v ČR: Klaus ml. se ozval. A i jiní, je zle

Dva roky a ústavní léčba, to je trest, který soud udělil Afričanovi, který na Litoměřicku znásilnil …