Analýza: Kníže to měl u novinářů dobré a Zemana potápěli

07.02.2013 12:38

Server Britské listy cituje analýzu serveru kohovolit.eu, který zkoumal způsob, jakým česká tištěná média psala o jednotlivých prezidentských kandidátech a jak tím mohli ovlivnit rozhodování voličů. Hlavní metodou však prý nebylo protěžování některých kandidátů, ale nastolování témat.

Analýza: Kníže to měl u novinářů dobré a Zemana potápěli
Foto: Hans Štembera
Popisek: Karel Schwarzenberg po prohraném druhém kole prezidentské volby

Čísla četnosti článků o jednotlivých kandidátech jsou v zásadě podobná, přičemž extrémní nárůst lze pozorovat v posledním týdnu před prvním kolem voleb. Analýza prostřednictvím témat a konotací však ukazuje zajímavější trendy.

Nejvíce konkrétních témat bylo spojeno se čtveřicí favorizovaných kandidátů- Janem Fischerem, Karlem Schwarzenbergem, Milošem Zemanem a Jiřím Dienstbierem. Je přitom zajímavé, že v souvislosti s Fischerem, Dienstbierem i Zemanem se objevovala zejména negativně zaměřená témata.

U Fischera se akcentovalo zejména nepřesvědčivé veřejné vystupování, financování kampaně či minulost v KSČ. Dienstbierovi byla připomínána jeho žádost o podporu KSČM. Ani u jednoho z nich se neobjevilo žádné „pozitivní“ téma, které by je vykreslilo v lepším světle. Poměrně negativní témata byla nastolována i v souvislosti s Milošem Zemanem, jemu však podle analýzy příliš neuškodila.

Pokud jde o Karla Schwarzenberga, až do prosince se o něm objevovaly zejména články související s jeho funkcí ministra zahraničí. V lednu však lze pozorovat strmý nárůst článků prezentujících podporu významných osobností, či dokonce médií samotných (doposud nevídaná přímá podpora v redakčních komentářích). Absolutně pak chyběla negativní témata- například jeho působení v nepopulární vládě.

Po postupu Karla Schwarzenberga a Miloše Zemana do druhého kola pak prý byl velmi patrný rozdíl v medialním chápání obou kandidátů. Zatímco v případě Karla Schwarzenberga přetrvávalo téma podpory významných osobností či sympatií například mezi studenty, u Miloše Zemana tvořily značnou část články zaměřené na jeho údajně negativní a agresivní kampaň, či na štěpení levice, které měl údajně způsobovat. Při mediálním vyobrazení Miloše Zemana převládala témata s jasně negativními konotacemi, zatímco v případě Karla Schwarzenberga byla trendem jistá nekonkrétnost témat.

Fotogalerie: - Zeman prezidentem

Volební štáb Miloše Zemana
Volební štáb Miloše Zemana
Miloš Zeman se stal novým prezidentem České republ...
Ve volebním štábu Miloše Zemana. Miloš Zeman se st...
Ve volebním štábu Miloše Zemana. Miloš Zeman se st...
Ve volebním štábu Miloše Zemana. Miloš Zeman se st...

Fotogalerie: - Karel poražen

Karel Schwarzenberg po prohraném druhém kole prezi...
Ve volebním štábu Karla Schwarzenberga. Fenomén Ka...
Ve volebním štábu Karla Schwarzenberga. Fenomén Ka...
Ve volebním štábu Karla Schwarzenberga. Fenomén Ka...
Ve volebním štábu Karla Schwarzenberga. Fenomén Ka...
Ve volebním štábu Karla Schwarzenberga. Fenomén Ka...


 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: jav

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Závažná slova Václava Klause o Miloši Zemanovi a moci médií. Václav Havel a jeho vyvolení. A trvající prohra ODS

20:02 Závažná slova Václava Klause o Miloši Zemanovi a moci médií. Václav Havel a jeho vyvolení. A trvající prohra ODS

REPORTÁŽ Tragický a totální úpadek české pravice a levice – ODS a ČSSD. I přes jásání „soudruha nadz…