Báli se zdražit potraviny. Zbytečně, spotřebitel to vydržel. A vydělali

26.04.2023 18:44 | Ze sítí

Nadnárodní společnosti se obávaly poklesu spotřeby domácností zbytečně. „Spotřebitel zůstává odolný,“ hlásí výkonný ředitel společnosti Kimberly-Clark, výrobce toaletních potřeb, po tom, co firma hlásí zlepšení hrubé marže o 3,4 procentního bodu. Obdobně jsou na tom i společnosti Nestlé, PepsiCo nebo McDonald’s. Všechny zvedly ceny o více než deset procent a objem prodeje se zmenšil pouze o dvě až pět procent. Na „strategickém zvýšení cen“ tak všechny společnosti profitují.

Báli se zdražit potraviny. Zbytečně, spotřebitel to vydržel. A vydělali
Foto: Zuzana Koulová
Popisek: Nákup v Polsku

Švýcarská společnost Nestlé, která se řadí mezi největší firmy světa na trhu s jídlem, v prvních třech měsících roku 2023 své ceny zvedla o téměř deset procent, a jedná se tak o nejrychlejší tempo růstu cen za posledních třicet let existence společnosti. Ztratili přitom pouze malé procento objemu veškerého prodeje. „Oproti strachům, které všichni měli před zimou, evropský spotřebitel obstál lépe, než se očekávalo,“ prohlásil výkonný ředitel Nestlé Mark Schneider.

Podobně je na tom i nadnárodní společnost PepsiCo, jež se také zabývá prodejem nápojů a potravin a celosvětově zaměstnává přes čtvrt milionu lidí. Jejich nejvýznamnějším produktem je limonáda s kolovou příchutí Pepsi. PepsiCo zvedla ceny o šestnáct procent a ztratila pouze dvě procenta objemu prodeje. Generální ředitel Ramon Laguerta řekl, že už „vidí zpomalení inflace“. „Většinou jsme již letos navýšili ceny, kterými jsme potřebovali pokrýt naše zvýšení nákladů,“ vysvětlil.

„Spotřebitel zůstává odolný,“ uvedl Michael Hsu, předseda a výkonný ředitel Kimberly-Clark, výrobce toaletních potřeb. Jejich ceny vzrostly o deset procent, objem prodeje klesl o pět procent, avšak první tři měsíce tohoto roku jim dopomohly k lepším tržbám, než se očekávalo. Hrubá marže se zlepšila o 3,4 procentního bodu na 33,2 procenta. Spotřeba domácností může podle serveru Financial Times zůstávat stejná i díky vládním podporám na účty za energie a opuštění Číny politiky nulové tolerance covidu. I to mohlo dopomoci zvýšit výdaje domácností v zemích.

I nadnárodní společnost McDonald’s, oblíbený fastfoodový řetězec, údajně překonala prognózy prodeje pro první čtvrtletí stávajícího roku. Společnost uvedla, že jen její podnikání ve Spojených státech amerických profitovalo na „strategickém zvýšení cen menu“. Generální ředitel společnosti Chris Kempczinski prohlásil, že poptávka byla silná, avšak zákazníci si „dávají pozor na to, jak utrácejí“. Zmínil také, že společnost na některých místech zaznamenala odpor zákazníků vůči vyšším cenám.

Tento článek je staršího data a je dostupný pouze pro předplatitele. Předplatné můžete vyzkoušet zdarma, nebo zakoupit, zde:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: luk

Tomio Okamura byl položen dotaz

bydlení

Stát musí převzít plnou odpovědnost za bytovou politiku a zajistit pro mladé lidi dostatečné kapacity cenově dostupného bydlení. Co touto vaší větou přesně myslíte? A jaká cena za bydlení je podle vás v pořádku? A jak byste řešili problém, že na řadě míst, kde je největší poptávka po bydlení, není u...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vzpoura proti Leyenové: Chce z ČR „páreček“, ne Síkelu. Zlost. I Vondra dupnul

17:40 Vzpoura proti Leyenové: Chce z ČR „páreček“, ne Síkelu. Zlost. I Vondra dupnul

Předsedkyně Evropské komise (EK) Ursula von der Leyenová s českou nominací ministra průmyslu a obcho…