Ve sporech o vrácení bankovních poplatků zatím třikrát vyhrála banka a dvakrát klient banky. Podle právníka a jednoho z iniciátorů tažení Petra Němce je ještě příliš brzy na to dělat závěry. „Předpokládám, že na podzim či před zimou bude dostatek rozhodnutí, na jejichž základě si půjde udělat reálný obrázek o tom, jak jsou karty rozdány,“ říká Němec.
Zatím klienti platili 400 Kč poplatek soudu za podání elektronické žaloby. Jenže nyní například soud pro Prahu 4 přestal vydávat proti bankám platební rozkazy na základě elektronických žalob. Namísto toho je začal evidovat jako soudní spory. Nyní tak musí klient zaplatit 1000 korun. V případě, že u soudu neuspěje, o peníze přijde.
Klienti se soudí o poměrně nízké částky. Podle Němce zhruba od 80 do 4200 korun. Sám Němec přiznává, že zvýšení poplatku může některé lidi odradit. LN píší, že do iniciativy Poplatkyzpět.cz se zatím přihlásilo a dalo plnou moc 330 tisíc klientů. Soudní poplatek zaplatilo 40 tisíc z nich.
ČNB se postavila proti vrácení poplatků
„Spor by neměl mít podobu obecného zpochybnění toho, zda se za dané zboží či službu má, či nemá platit, tím méně zpětně, když už smlouvy byly řádně uzavřeny,“ řekl LN viceguvernér ČNB Mojmír Hampl.
Petr Němec předpokládá, že velká vlna soudních sporů o poplatky přijde na podzim. Žalobu si v jeho iniciativě Poplatkyzpět.cz zaplatilo 40 tisíc lidí. Doposud klienti vystupovali samostatně, ale nyní začnou soudy řešit žaloby právních iniciativ zastupujících větší skupiny lidí.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: dkr