Systém odměňování spočívá ve stanovení pracovního úvazku uměleckých zaměstnanců ND počtem představení a u orchestru počtem takzvaných frekvencí, tedy představení a zkoušek, uvedl dnes v prohlášení adresovaném ČTK Srstka, který systém na konci 90. let připravil. Vycházel ze systému, který fungoval v ND v období první republiky.
"Je totiž nesmyslné uplatňovat na uměleckých zaměstnancích požadavek zákoníku práce v tom smyslu, že jejich pracovní povinnost je 40 hodin týdně. To totiž v uměleckém provozu, zvláště pak operním, není ani objektivně možné. Kromě jiného si lze těžko představit, že Eva Urbanová bude zpívat 40 hodin týdně nebo hornista bude na lesní roh troubit po stejný čas. Eva Urbanová by přišla o hlas a hornista o nátisk," uvedl Srstka.
Chybné, zavádějící a účelové závěry
Zákoník práce podle Srstky tehdy umožňoval, aby se množství požadované práce normovalo takzvanou spotřebou práce, kterou bylo možné vztáhnout nejen k hodině práce (návazně úkolová mzda), ale i k jinému času (v tomto případě k měsíci). Podle Buriana ale není možné zaměstnance divadla, kteří stejnou práci vykonávají na základě pracovního poměru, platit ve stejném měsíci ještě jiným způsobem, tedy třeba navíc na základě autorského zákona.
Podle bývalého šéfa ND Ondřeje Černého, kterého z funkce odvolala ministryně kultury před rokem, bylo vše v pořádku a závěry, které se objevily v médiích, považuje za "chybné, zavádějící a účelové". "Systém odměňování zaměstnanců připravoval tehdejší ředitel Srstka po konzultacích s ministerstvy práce a kultury. Kontrolní orgány nikdy nekonstatovaly porušení zákona," sdělil.
V komisi hodnotící audit zasedli daňový poradce František Hodan, ekonomická ředitelka Jihočeského divadla Jana Dvořáková, náměstkyně plzeňského divadla Anna Baxová a advokáti Jana Kollrossová, Ludvík Rösch a Milada Škvainová.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nem, čtk