CNN Prima News vytáhly na Babiše dopis. Jde o Smartwings. Opozice chce věc řešit

2. 7. 2020 22:22

Kvůli dopisu, ve kterém premiér Andrej Babiš (ANO) lobbuje ve Spojených státech za leteckou společnost Smartwings, chce opozice jednání Sněmovny a žádá vysvětlení premiéra. Firmu spoluvlastní premiérův přítel Jiří Šimáně. Do bližšího vyšetřování případu se v reportáži pustili investigativní novináři CNN Prima NEWS Markéta Dobiášová a Jaroslav Gavenda.

CNN Prima News vytáhly na Babiše dopis. Jde o Smartwings. Opozice chce věc řešit
Foto: Facebookový profil Andreje Babiše
Popisek: Premiér Andrej Babiš (ANO)
reklama

Podle investigativního týmu CNN Prima NEWS i podle odborníků a opozice dopis dokazuje, že firma měla finanční potíže i před pandemií, a neměla by tak čerpat peníze z programu COVID plus. Na úvěr z programu nemají nárok firmy, které měly existenční problémy před vyhlášením nouzového stavu.

Dopis premiéra Babiše je datován z ledna tohoto roku, kdy vstupuje do jednání mezi Smartwings a Boeingem. Babiš apeluje, aby se Boeing se Smartwings finančně vyrovnal za letadla, která společnost nakoupila, ale kvůli technickým problémům uzemnila. Babiš už v lednu v dopise píše, že Smartwings mají finanční problémy, tedy ještě před pandemií koronaviru.

Účetní závěrky Smartwings za rok 2019 zatím nejsou veřejně dostupné. Smartwings přesto tvrdí, že před nouzovým stavem byla zdravou společností. Firma zatím analyzuje, zda se bude ucházet o podporu z programu COVID Plus.

Premiér Babiš v dopise, v němž za Smartwings lobbuje, například píše: „Z důvodu nastíněného výše utrpěla do konce roku 2019 ztrátu více než 80 milionů dolarů. Tento fakt dostal vedení společnosti pod obrovský tlak. Bylo obtížné udržet společnost nad vodou s minimálními finančními rezervami, vedení se muselo spolehnout na bankovní půjčky, ovšem banky kvůli riziku už nechtějí půjčky prodlužovat.“

Podle opozice tak dopis premiéra dokládá, že firma Smartwings měla problémy už před vyhlášením nouzového stavu.

Fotogalerie: - Den daňové svobody

Den daňové svobodyje pomyslnou hranicí v kalendářn...
Toto období končí dnem daňové svobody, od tohoto d...
Roku 2020 jsme na stát pracovali téměř půl roku, p...
Happening, který den daňové svobody připomněl, se ...
Happening, který den daňové svobody připomněl,se n...
Happening, který den daňové svobody připomněl,se n...

„Pan premiér tímto usvědčuje, že státní pomoc, která je pro firmu, která neměla problémy před koronakrizí a byla zdravá, tak tedy by neměla získat tu pomoc,“ komentuje Babišův e-mail předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová.

I podle piratského poslance Jana Lipavského, to „do velké míry ukazuje, že ta společnost byla ve finančních potížích ještě před vypuknutím pandemie covidu“.

Anketa

Chtěli byste, aby se EU změnila ve federaci států?

5%
95%
hlasovalo: 12834 lidí
COVID plus je určený pro firmy z odvětví dopravy a cestovního ruchu. Čerpání v programu je zaměřeno na firmy s více než 250 zaměstnanci. Prostřednictvím komerčních bank mohou žádat o půjčky od pěti milionů do dvou miliard korun. Na úvěr z programu ale nemají nárok firmy, které měly existenční problémy před vyhlášením nouzového stavu 12. března, přibližují ve své reporáži novináři CNN Prima NEWS.

Podle expertů dopis premiéra de facto vyřazuje Smartwings z možnosti čerpat pomoc.

„Tak, jak je dnes schválený, tak by nesplňovala podmínku, že společnost nesmí být v problémech před 12. březnem tohoto roku. Je překvapivé, že premiér píše o finančních problémech, aniž má firma uzavřené účetnictví,“ říká Petr Bartoň, hlavní ekonom investiční skupiny Natland.

Podobně hovoří Martin Pánek, ředitel Liberálního institutu: „To by napovídalo, že Smartwings alespoň bez dalšího by neměly dosáhnout na pomoc z COVID plus a měly by doložit, že v problémech nejsou.“

Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček prý v tuto chvíli nedokáže říct, jestli Smartwings na pomoc dosáhnou, nebo ne. Podle něj to musejí posoudit banky. „Jestli splňuje, to musí rozhodnout ta banka, to musí projít ratingovým schématem. Ty banky k tomu přihlížejí i z úhlu pohledu záruk a já nemůžu teď předjímat, zda ji banky budou, nebo nebudou financovat.“

Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Téměř 50 procent v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Podíl ve Smartwings mají i společnost Canaria Travel a podnikatel Roman Vik. O vlastnické struktuře ale v dopise není zmínka.

 

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: nab
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Generál Pavel vzpomínal na Jugoslávii. Smrt byla blízko. A pravda o tom, jak mluvíme s Rusy

20:30 Generál Pavel vzpomínal na Jugoslávii. Smrt byla blízko. A pravda o tom, jak mluvíme s Rusy

Jak zabránit třetí světové válce? Málokterý Čech nesl na svých bedrech tolik odpovědnosti jako gener…