Podle investigativního týmu CNN Prima NEWS i podle odborníků a opozice dopis dokazuje, že firma měla finanční potíže i před pandemií, a neměla by tak čerpat peníze z programu COVID plus. Na úvěr z programu nemají nárok firmy, které měly existenční problémy před vyhlášením nouzového stavu.
Dopis premiéra Babiše je datován z ledna tohoto roku, kdy vstupuje do jednání mezi Smartwings a Boeingem. Babiš apeluje, aby se Boeing se Smartwings finančně vyrovnal za letadla, která společnost nakoupila, ale kvůli technickým problémům uzemnila. Babiš už v lednu v dopise píše, že Smartwings mají finanční problémy, tedy ještě před pandemií koronaviru.
Účetní závěrky Smartwings za rok 2019 zatím nejsou veřejně dostupné. Smartwings přesto tvrdí, že před nouzovým stavem byla zdravou společností. Firma zatím analyzuje, zda se bude ucházet o podporu z programu COVID Plus.
Premiér Babiš v dopise, v němž za Smartwings lobbuje, například píše: „Z důvodu nastíněného výše utrpěla do konce roku 2019 ztrátu více než 80 milionů dolarů. Tento fakt dostal vedení společnosti pod obrovský tlak. Bylo obtížné udržet společnost nad vodou s minimálními finančními rezervami, vedení se muselo spolehnout na bankovní půjčky, ovšem banky kvůli riziku už nechtějí půjčky prodlužovat.“
Podle opozice tak dopis premiéra dokládá, že firma Smartwings měla problémy už před vyhlášením nouzového stavu.
„Pan premiér tímto usvědčuje, že státní pomoc, která je pro firmu, která neměla problémy před koronakrizí a byla zdravá, tak tedy by neměla získat tu pomoc,“ komentuje Babišův e-mail předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová.
I podle piratského poslance Jana Lipavského, to „do velké míry ukazuje, že ta společnost byla ve finančních potížích ještě před vypuknutím pandemie covidu“.
Podle expertů dopis premiéra de facto vyřazuje Smartwings z možnosti čerpat pomoc.
„Tak, jak je dnes schválený, tak by nesplňovala podmínku, že společnost nesmí být v problémech před 12. březnem tohoto roku. Je překvapivé, že premiér píše o finančních problémech, aniž má firma uzavřené účetnictví,“ říká Petr Bartoň, hlavní ekonom investiční skupiny Natland.
Podobně hovoří Martin Pánek, ředitel Liberálního institutu: „To by napovídalo, že Smartwings alespoň bez dalšího by neměly dosáhnout na pomoc z COVID plus a měly by doložit, že v problémech nejsou.“
Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček prý v tuto chvíli nedokáže říct, jestli Smartwings na pomoc dosáhnou, nebo ne. Podle něj to musejí posoudit banky. „Jestli splňuje, to musí rozhodnout ta banka, to musí projít ratingovým schématem. Ty banky k tomu přihlížejí i z úhlu pohledu záruk a já nemůžu teď předjímat, zda ji banky budou, nebo nebudou financovat.“
Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Téměř 50 procent v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Podíl ve Smartwings mají i společnost Canaria Travel a podnikatel Roman Vik. O vlastnické struktuře ale v dopise není zmínka.
autor: nab